Lasten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun tukihenkilötoiminnassa
Niinistö, Karoliina (2014)
Niinistö, Karoliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012381
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään 8-12-vuotiaiden lasten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun avohuollon tukihenkilötoiminnassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia lapsilla on osallisuudesta ja mitä vaikutusmahdollisuuksia lapsilla on tukihenkilötoiminnassa. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Järvi-Suomen piirin kanssa, joka koordinoi lastensuojelun avohuollon tukihenkilötoimintaa Jyväskylässä. Tutkimusta varten haettiin tutkimuslupa Jyväskylän kaupungilta, joka on ostanut palvelun ostopalvelusopimuksena Mannerheimin Lastensuojeluliitolta.
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin kahdeksalle 8-12-vuotiaalle tukihenkilötoiminnassa mukana olevalle lapselle. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2014. Aineiston analyysitapana on käytetty teemoittelua.
Tutkimustuloksissa näkyy, että lasten osallisuus toteutuu tukihenkilötoiminnassa hyvin etenkin toiminnan sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa. Lasten mielipiteet otetaan huomioon ja lapset pääsevät osallistumaan toiminnan suunnitteluun yhdessä tukihenkilön kanssa. Kaikki haastateltavat olivat tyytyväisiä tukihenkilötoimintaan, ja ilmaisivat tapaavansa tukihenkilöä mielellään. Lähes kaikki haastateltavista toivoivat, että voisivat tavata tukihenkilöä useammin. Tulokset osoittavat, että kehitettävää osallisuuden toteutumisen kannalta on lasten osallisuus ennen toimintaa ja aivan sen alussa. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää siihen, että lapset saisivat enemmän tietoa tukihenkilötoiminnasta ja siitä, miksi he saavat tukihenkilön.
Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään Mannerheimin Lastensuojeluliiton Järvi-Suomen piirin tukihenkilöiden peruskoulutuksissa sekä tukihenkilöiden ammatillisessa ohjauksessa. Tavoitteena on saada lasten ääni kuuluviin toiminnassa yhä enemmän ja tehdä toimintaa entistäkin lapsilähtöisemmäksi.
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin kahdeksalle 8-12-vuotiaalle tukihenkilötoiminnassa mukana olevalle lapselle. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2014. Aineiston analyysitapana on käytetty teemoittelua.
Tutkimustuloksissa näkyy, että lasten osallisuus toteutuu tukihenkilötoiminnassa hyvin etenkin toiminnan sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa. Lasten mielipiteet otetaan huomioon ja lapset pääsevät osallistumaan toiminnan suunnitteluun yhdessä tukihenkilön kanssa. Kaikki haastateltavat olivat tyytyväisiä tukihenkilötoimintaan, ja ilmaisivat tapaavansa tukihenkilöä mielellään. Lähes kaikki haastateltavista toivoivat, että voisivat tavata tukihenkilöä useammin. Tulokset osoittavat, että kehitettävää osallisuuden toteutumisen kannalta on lasten osallisuus ennen toimintaa ja aivan sen alussa. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää siihen, että lapset saisivat enemmän tietoa tukihenkilötoiminnasta ja siitä, miksi he saavat tukihenkilön.
Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään Mannerheimin Lastensuojeluliiton Järvi-Suomen piirin tukihenkilöiden peruskoulutuksissa sekä tukihenkilöiden ammatillisessa ohjauksessa. Tavoitteena on saada lasten ääni kuuluviin toiminnassa yhä enemmän ja tehdä toimintaa entistäkin lapsilähtöisemmäksi.