YRITTÄJYYDEN OPPIMINEN OPPILAITOSOSUUSKUNNASSA : Case Koulutuskeskus Sedu
Kallionpää, Sirpa (2014)
Kallionpää, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012411
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Koulutuskeskus Sedun oppilaitososuuskuntien nykytilaa yrittäjyyden oppimisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin osuuskunnissa toimivien opiskelijajäsenten tämän hetkisiä yrittäjyysvalmiuksia, yrittäjyysaikomuksia ja mitä hyötyä, haasteita sekä kehitettävää oli yrittäjyyden oppimisessa, kun oppimisympäristönä toimii oppilaitososuuskunta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden yrittäjyysasenteita ja -aikomuksia perustaa oma yritys ja toimia ulkoisena yrittäjänä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Koulutuskeskus Sedu.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista menetelmää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin Koulutuskeskus Sedussa toimivien Osuuskunta KAMP:n ja Artesaani-osuuskunta Pohjanmaan valmistumisvaiheessa olevia yhdeksää opiskelijajäsentä sekä kuutta osuuskunnissa opettavaa opettajaa. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Saatuja tutkimustuloksia verrattiin aiempiin tutkimuksiin ja teorioihin.
Tutkimustulosten perusteella osoitettiin, että yrittäjyyttä opittiin Koulutuskeskus Sedun oppilaitososuuskunnissa monin eri tavoin, ja oppilaitososuuskuntien toiminta koettiin tärkeäksi ja motivoivaksi oppimisympäristöksi ja -menetelmäksi. Koulutuskeskus Sedun oppilaitososuuskuntatoiminta edisti opiskelijoiden yrittäjyyden ja yrittäjyysvalmiuksien oppimista. Opiskelijoiden hyvät yrittäjyysasenteet ja yrittäjyysintentiot kertoivat, että toiminnassa oli onnistuttu hyvin. Toiminta vaatii talon yhteisen yrittäjyyspedagogiikan luomista ja osuuskuntatoiminnan integroimista enemmän opetus-suunnitelmiin.
Opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Koulutuskeskus Sedun pedagogisessa kehittämistyössä, ja tulokset tarjoavat työkaluja oppilaitososuuskuntatoiminnan edelleen kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista menetelmää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin Koulutuskeskus Sedussa toimivien Osuuskunta KAMP:n ja Artesaani-osuuskunta Pohjanmaan valmistumisvaiheessa olevia yhdeksää opiskelijajäsentä sekä kuutta osuuskunnissa opettavaa opettajaa. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Saatuja tutkimustuloksia verrattiin aiempiin tutkimuksiin ja teorioihin.
Tutkimustulosten perusteella osoitettiin, että yrittäjyyttä opittiin Koulutuskeskus Sedun oppilaitososuuskunnissa monin eri tavoin, ja oppilaitososuuskuntien toiminta koettiin tärkeäksi ja motivoivaksi oppimisympäristöksi ja -menetelmäksi. Koulutuskeskus Sedun oppilaitososuuskuntatoiminta edisti opiskelijoiden yrittäjyyden ja yrittäjyysvalmiuksien oppimista. Opiskelijoiden hyvät yrittäjyysasenteet ja yrittäjyysintentiot kertoivat, että toiminnassa oli onnistuttu hyvin. Toiminta vaatii talon yhteisen yrittäjyyspedagogiikan luomista ja osuuskuntatoiminnan integroimista enemmän opetus-suunnitelmiin.
Opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Koulutuskeskus Sedun pedagogisessa kehittämistyössä, ja tulokset tarjoavat työkaluja oppilaitososuuskuntatoiminnan edelleen kehittämiseen.