Intermodaalin block-junayhteyden kehittäminen : case: Yritys X
Missonen, Minna (2014)
Missonen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910915
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee block-junayhteyden kehittämistä Yritys X:ssä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää jo olemassaolevan junayhteyden Travemünde - Duisburg toimintaa kartoittamalla eri ongelmakohdat ja löytämällä niihin ratkaisu. Tavoitteena oli optimoida junan käyttö Yritys X:ssä sekä löytää keinot joilla se tehtäisiin ilman, että joudutaan puuttumaan radikaalisti jo olemassa oleviin menetelmiin ja käytäntöihin.
Teoriaosuus käsittelee intermodalismia ja siihen liittyviä osa-alueita sekä termistöä. Siinä kartoitetaan intermodaalisten kuljetusten edut kontra maantiekuljetukset, varsinkin kustannustason ja erityisesti suorituskyvyn näkökulmasta.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen toteutustapa oli case- eli tapaustutkimus, jossa tiedot kerättiin havainnoinnilla, kyselyillä ja saatavissa olevasta kirjallisesta aineistosta.
Kartoitettaessa ongelmia kävi ilmi, että osa ongelmista aiheutuu Yritys X:n puolelta, osa alihankkijoiden puolelta. Oli myös selvää, että osa ongelmista on todellisia, erilaisista käytännön syystä johtuvia ongelmia ja osa taas perinteisestä muutosvastarinnasta, kommunikaation puutteesta ja huonosta tiimityöstä johtuvia ongelmia. Käytännön ongelmiin löytyi opinnäytetyössä pääsääntöisesti ratkaisu. Osa ongelmista on ratkennut kuin itsestään matkan varrella, osa ratkeaa ehdotettujen kehitysideoiden perusteella.
Opinnäytetyö löysi monta kohtaa, joihin paneutumalla voidaan saada aikaan positiivista muutosta. Prosesseja on tarkasteltava objektiivisesti ja niihin on tehtävä tarpeelliset muutokset. Opinnäytetyssä tuli selkeästi ilmi avoimen kommunikaation ja yhteistyön merkitys. Myös yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden kohdalla on selkeästi huomattavissa puute tiedonkulussa. Jotta he ymmärtäisivät toimintansa seuraukset, se vaatii myös tietoa näiden virheellisen toimintojen aiheuttamista seurauksista.
Teoriaosuus käsittelee intermodalismia ja siihen liittyviä osa-alueita sekä termistöä. Siinä kartoitetaan intermodaalisten kuljetusten edut kontra maantiekuljetukset, varsinkin kustannustason ja erityisesti suorituskyvyn näkökulmasta.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen toteutustapa oli case- eli tapaustutkimus, jossa tiedot kerättiin havainnoinnilla, kyselyillä ja saatavissa olevasta kirjallisesta aineistosta.
Kartoitettaessa ongelmia kävi ilmi, että osa ongelmista aiheutuu Yritys X:n puolelta, osa alihankkijoiden puolelta. Oli myös selvää, että osa ongelmista on todellisia, erilaisista käytännön syystä johtuvia ongelmia ja osa taas perinteisestä muutosvastarinnasta, kommunikaation puutteesta ja huonosta tiimityöstä johtuvia ongelmia. Käytännön ongelmiin löytyi opinnäytetyössä pääsääntöisesti ratkaisu. Osa ongelmista on ratkennut kuin itsestään matkan varrella, osa ratkeaa ehdotettujen kehitysideoiden perusteella.
Opinnäytetyö löysi monta kohtaa, joihin paneutumalla voidaan saada aikaan positiivista muutosta. Prosesseja on tarkasteltava objektiivisesti ja niihin on tehtävä tarpeelliset muutokset. Opinnäytetyssä tuli selkeästi ilmi avoimen kommunikaation ja yhteistyön merkitys. Myös yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden kohdalla on selkeästi huomattavissa puute tiedonkulussa. Jotta he ymmärtäisivät toimintansa seuraukset, se vaatii myös tietoa näiden virheellisen toimintojen aiheuttamista seurauksista.