Brändin merkitys ja kehittämisen haasteet : case: Nightlife Hämeenlinna
Pihkala, Joonas (2014)
Pihkala, Joonas
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011009
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändin merkitystä ja sitä, kuinka brändiä voidaan kehittää. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka tärkeäksi yritykset kokevat oman brändinsä ja millä käytännön keinoilla yritys voi kehittää brändiään. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on lisätä kohdeyrityksen henkilöstön tietoisuutta brändin kehittämisestä. Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona case-yritykselle eli Nightlife Hämeenlinnalle.
Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa on käytetty teemahaastatteluita. Haastateltavina ovat olleet eri aloilla toimivien yrityksien toimitus – ja markkinointijohtajia sekä asiantuntijoita, kuten brändikonsultteja.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään aluksi hiukan brändiä, jonka jälkeen keskitytään brändin merkitykseen. Toinen kappale teoriaosuudessa käsittelee valmiin brändin kehittämistä ja sen haasteita. Lähdeaineistona on käytetty kirjallisuutta, joka liittyy aiheeseen, lehtiartikkeleita sekä Internet-lähteitä.
Työn empiirinen osa jakautuu kahteen osioon. Aivan ensimmäiseksi esitellään case-yritys. Ensimmäisessä osassa selvitetään, kuinka tärkeäksi eri alojen yritykset kokevat heidän brändinsä. Empirian toinen osa käsittelee asiantuntijoiden näkemystä siitä, kuinka brändiä tulee kehittää. Teemahaastatteluiden ja teorian pohjalta tehtiin lopuksi johtopäätöksiä case-yritykselle.
Tutkimuksen tuloksena saatiin onnistuneesti selville brändin merkitys yrityksille ja kuinka käytännössä brändiä voidaan kehittää. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että brändillä on erittäin suuri merkitys yritykselle, riippumatta siitä minkä kokoinen yritys on kyseessä tai millä alalla yritys toimii. Brändin kehittäminen vaatii suurta motivaatiota, aikaa sekä rahaa. Se vaatii myös paljon suunnittelua, suurta määrää markkinointia ja brändin testaamista, ennen lanseerausta. Teemahaastatteluiden sekä teorian pohjalta tehdyistä havainnoista, pystyttiin saavuttamaan tutkimustulokset. Tutkimus tuotti ajankohtaista tietoa kohdeyritykselle brändin tärkeydestä sekä käytännön keinoja onnistuneeseen brändin kehittämiseen.
Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa on käytetty teemahaastatteluita. Haastateltavina ovat olleet eri aloilla toimivien yrityksien toimitus – ja markkinointijohtajia sekä asiantuntijoita, kuten brändikonsultteja.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään aluksi hiukan brändiä, jonka jälkeen keskitytään brändin merkitykseen. Toinen kappale teoriaosuudessa käsittelee valmiin brändin kehittämistä ja sen haasteita. Lähdeaineistona on käytetty kirjallisuutta, joka liittyy aiheeseen, lehtiartikkeleita sekä Internet-lähteitä.
Työn empiirinen osa jakautuu kahteen osioon. Aivan ensimmäiseksi esitellään case-yritys. Ensimmäisessä osassa selvitetään, kuinka tärkeäksi eri alojen yritykset kokevat heidän brändinsä. Empirian toinen osa käsittelee asiantuntijoiden näkemystä siitä, kuinka brändiä tulee kehittää. Teemahaastatteluiden ja teorian pohjalta tehtiin lopuksi johtopäätöksiä case-yritykselle.
Tutkimuksen tuloksena saatiin onnistuneesti selville brändin merkitys yrityksille ja kuinka käytännössä brändiä voidaan kehittää. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että brändillä on erittäin suuri merkitys yritykselle, riippumatta siitä minkä kokoinen yritys on kyseessä tai millä alalla yritys toimii. Brändin kehittäminen vaatii suurta motivaatiota, aikaa sekä rahaa. Se vaatii myös paljon suunnittelua, suurta määrää markkinointia ja brändin testaamista, ennen lanseerausta. Teemahaastatteluiden sekä teorian pohjalta tehdyistä havainnoista, pystyttiin saavuttamaan tutkimustulokset. Tutkimus tuotti ajankohtaista tietoa kohdeyritykselle brändin tärkeydestä sekä käytännön keinoja onnistuneeseen brändin kehittämiseen.