Strategiaviestinnän kehittäminen Peruspalvelukeskus Oivassa : strategiaviestinnän malli
Hakanen, Veli-Pekka (2014)
Hakanen, Veli-Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012376
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan asiantuntijaorganisaatioissa työskentelevien monien ammattiryhmien tiedon tarve pelkästään perustyön kehityksen takia on suurta. Tämän lisäksi toimintaa pitäisi suunnata kuntien tarpeiden, asiakastarpeiden sekä valtion asettamien suositusten ja lakien mukaan. Kehityksen ja muutosten yhteensovittamiseksi ja resurssien suuntaamiseksi tarvitaan systemaattista strategista johtamista. Keskeisenä työkaluna aineettoman pääoman johtamisessa sosiaali- ja terve-ysalalla on vuorovaikutuksellinen viestintä. Suuri vastuu viestinnän onnistumisesta on organisaation eri tasojen esimiehillä.
Tämän opinnäytetyönä toteutetun tutkimuksellisen kehittämishankkeen tavoitteena on ollut luoda strategiaviestinnän malli Peruspalvelukeskus Oivaan. Kehittämishankkeen tarkoituksena on ollut ensisijaisesti kehittää Oivan organisaation strategiaviestintää.
Kehittämishanke toteutettiin käyttämällä hyväksi kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja kvalitatiivista työkonferenssimenetelmää. Hankkeen alkukartoitus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin strukturoidulla verkkokyselyllä Peruspalvelukeskus Oivan kaikille esimiesasemassa oleville työntekijöille. Hankkeen kehittävässä osuudessa eri organisaation tasoilta osallistuneet esimiehet muodostivat kehittämistyöryhmän, jonka toiminta toteutettiin työkonferenssimenetelmällä. Kehittämistyöryhmälle asetettiin ensimmäisessä työkonferenssissa selkeät tavoitteet strategiaviestinnän mallin luomiseksi. He saivat työn pohjaksi alkukartoituksena toteutetun kyselyn tulokset ja heille kerrottiin hankkeen menetelmät tavoitteen saavuttamiseksi.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen lopputuotoksena syntyi kehittämis- ja toimintasuunnitelmaviestinnän opas, joka edustaa hankkeen tavoitteena ollutta strategiaviestinnän mallia. Tuotos muodostui organisaatiosta nousseiden strategiaviestinnän kehittämistarpeiden ja kehittämistyöryhmässä eri esimiestasojen esimiesten yhdessä tuottamien ratkaisujen pohjalta.
Tämän opinnäytetyönä toteutetun tutkimuksellisen kehittämishankkeen tavoitteena on ollut luoda strategiaviestinnän malli Peruspalvelukeskus Oivaan. Kehittämishankkeen tarkoituksena on ollut ensisijaisesti kehittää Oivan organisaation strategiaviestintää.
Kehittämishanke toteutettiin käyttämällä hyväksi kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja kvalitatiivista työkonferenssimenetelmää. Hankkeen alkukartoitus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin strukturoidulla verkkokyselyllä Peruspalvelukeskus Oivan kaikille esimiesasemassa oleville työntekijöille. Hankkeen kehittävässä osuudessa eri organisaation tasoilta osallistuneet esimiehet muodostivat kehittämistyöryhmän, jonka toiminta toteutettiin työkonferenssimenetelmällä. Kehittämistyöryhmälle asetettiin ensimmäisessä työkonferenssissa selkeät tavoitteet strategiaviestinnän mallin luomiseksi. He saivat työn pohjaksi alkukartoituksena toteutetun kyselyn tulokset ja heille kerrottiin hankkeen menetelmät tavoitteen saavuttamiseksi.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen lopputuotoksena syntyi kehittämis- ja toimintasuunnitelmaviestinnän opas, joka edustaa hankkeen tavoitteena ollutta strategiaviestinnän mallia. Tuotos muodostui organisaatiosta nousseiden strategiaviestinnän kehittämistarpeiden ja kehittämistyöryhmässä eri esimiestasojen esimiesten yhdessä tuottamien ratkaisujen pohjalta.