KESKUSVARAAMON NYKYTILA JA KEHITTÄMISTARPEET JYVÄSKYLÄN SEUDULLA : Case: Jyväskylä Booking
Hjelt, Maiju (2014)
Hjelt, Maiju
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112530
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona tapahtuma- ja kokousasiakkaiden keskusvaraamolle Jyväskylä Bookingille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä on Jyväskylä Bookingin nykytila verrattuna muihin Suomessa toimiviin keskusvaraamoihin ja mitkä ovat sen sähköisen liiketoiminnan kehittämistarpeet. Toimeksiantajalla ei ollut käytettävissään aiempaa tutkittua tietoa siitä, olisiko Jyväskylän seudulla tarpeellista kehittää kattavampi keskusvaraamopalvelu. Tutkimuksen avulla oli tarpeellista myös selvittää, miten matkailualan toimijat hyödyntävät sähköisiä myyntikanavia yritystoiminnassaan Jyväskylän alueella.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoperusta keskittyi matkailupalveluiden toimintaympäristöön, matkailun sähköiseen liiketoimintaan ja matkailupalvelun tuotteistamiseen. Tutkimustulokset kerättiin kahden eri teemahaastattelurungon avulla, mistä johtuen myös haastateltavien joukko jakaantui kahteen osaan: Jyväskylän matkailualan toimijoihin ja keskusvaraamopalveluiden edustajiin. Ensimmäinen haastattelurunko perehtyi sähköisten myyntikanavien hyödyntämiseen, keskusvaraamon tarpeellisuuteen Jyväskylän alueella ja toimeksiantajan toiminnan arvioitiin. Toisen haastattelurungon avulla selvitettiin keskusvaraamoiden liiketoimintamalleja, asiakkuuksien hallittavuutta, markkinointia sekä kehittämistarpeita tulevaisuudessa.
Tutkimustulosten avulla selvisi, että yritykset hyödyntävät kohtalaisesti sähköisiä myyntikanavia Jyväskylän seudulla. Jako isojen ja pienten yritysten välillä korostui etenkin online-varauspalvelun hyödyntämisessä. Tuloksista selvisi myös, ettei Jyväskylän seudulla ollut käytössä keskitettyä matkailupalveluiden sähköistä varaus- ja myyntipalvelua. Laajemman keskusvaraamopalvelun tarve oli suurempi etenkin pienemmillä toimijoilla. Jyväskylä Bookingin kehittämiskohteiksi nousivat ympärivuotisen sähköisen liiketoiminnan kasvattaminen ja matkailupalveluiden tuotteistamisen tehostaminen sähköisissä kanavissa. Tuloksista voivat hyötyä myös muut matkailualan toimijat.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoperusta keskittyi matkailupalveluiden toimintaympäristöön, matkailun sähköiseen liiketoimintaan ja matkailupalvelun tuotteistamiseen. Tutkimustulokset kerättiin kahden eri teemahaastattelurungon avulla, mistä johtuen myös haastateltavien joukko jakaantui kahteen osaan: Jyväskylän matkailualan toimijoihin ja keskusvaraamopalveluiden edustajiin. Ensimmäinen haastattelurunko perehtyi sähköisten myyntikanavien hyödyntämiseen, keskusvaraamon tarpeellisuuteen Jyväskylän alueella ja toimeksiantajan toiminnan arvioitiin. Toisen haastattelurungon avulla selvitettiin keskusvaraamoiden liiketoimintamalleja, asiakkuuksien hallittavuutta, markkinointia sekä kehittämistarpeita tulevaisuudessa.
Tutkimustulosten avulla selvisi, että yritykset hyödyntävät kohtalaisesti sähköisiä myyntikanavia Jyväskylän seudulla. Jako isojen ja pienten yritysten välillä korostui etenkin online-varauspalvelun hyödyntämisessä. Tuloksista selvisi myös, ettei Jyväskylän seudulla ollut käytössä keskitettyä matkailupalveluiden sähköistä varaus- ja myyntipalvelua. Laajemman keskusvaraamopalvelun tarve oli suurempi etenkin pienemmillä toimijoilla. Jyväskylä Bookingin kehittämiskohteiksi nousivat ympärivuotisen sähköisen liiketoiminnan kasvattaminen ja matkailupalveluiden tuotteistamisen tehostaminen sähköisissä kanavissa. Tuloksista voivat hyötyä myös muut matkailualan toimijat.