Lapsidiabeetikon hoidonohjausmateriaali ja -malli : päiväkotien ja koulujen henkilöstö
Kannisto, Raija (2014)
Kannisto, Raija
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012352
Tiivistelmä
Suomessa sairastuu vuosittain noin 600 alle 15-vuotiasta lasta diabetekseen. Olennainen hoito on puuttuvan insuliinin korvaaminen pistoksina tai insuliinipumpun kautta. Esiopetuksessa olevat ja koululaiset 3-4-luokkalaisiin saakka tarvitsevat monipuolisesti aikuisen tukea diabeteksen hyvään hoitoon. Lapsidiabeetikon hoidon ohjausprosessissa sairaanhoitajan rooli on olla hoitotyön asiantuntija. Ohjausprosessin luonteeseen kuuluu, että ensin määritellään ohjauksen tarve, sitten suunnitellaan ohjauksen kulku ja toteutetaan ohjaus. Lopuksi arvioidaan ohjauksen onnistuminen ja vaikuttavuus. Laadukkaan ohjausmateriaalin käyttö takaa tasalaatuisen lapsidiabeetikon hoidonohjauksen päiväkotien ja koulujen henkilöstölle.
Tämä kehittämisprojekti tukee Turun yliopistollisen keskussairaalan (Tyks) Vakka-Suomen sairaalan strategiassa vuosille 2012-2015 määriteltyä päämäärää: osaava ja hyvinvoiva henkilöstö. Kehittämisprojekti on osa Tyks Vakka-Suomen sairaalan toiminnan ja rakenteiden kehittämisprojektia. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli tukea Tyks Vakka-Suomen sairaalan lastenpoliklinikalla työskenteleviä sairaanhoitajia lapsidiabeetikkojen hoidonohjauksessa. Kehittämisprojektin tavoitteena oli laatia lasten poliklinikan sairaanhoitajien käyttöön lapsidiabeetikkojen hoitoon liittyvä ohjausmateriaali, jolla he ohjaavat päiväkodeissa ja kouluissa työskentelevää henkilöstöä sekä laatia kuvaus siitä, miten ohjausprosessi toteutetaan päiväkodeissa ja kouluissa.
Kehittämisprojektissa luotiin lapsidiabeetikon hoidonohjausmateriaali ja -malli, jotka tullaan ottamaan Tyks Vakka-Suomen sairaalan lasten diabetespoliklinikan käyttöön. Lapsidiabeetikon hoidonohjausmateriaali koostuu seuraavista aihealueista: tyypin 1 diabetes, verensokerin mittaus, insuliini, insuliinipistoshoito, diabeetikon ravitsemus, diabetes ja liikunta, diabeetikkolapsi päiväkodissa sekä koulu ja diabetes. Lisäksi laadittiin ohjausprosessin toteutuksen kuvaus, demonstraatio- sekä ryhmäohjausmalli kertaluontoista ryhmäohjaustilaisuutta varten.
Soveltavan tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalle sairaanhoitajaa (N=1) lapsidiabeetikon hoidon ryhmäohjaustilaisuudessa sekä kyselynä osallistujilta (N=5). Havainnoinnin kohteena olivat ilmapiiri, ohjaajan esiintymistaidot, ohjattavat sekä laatu. Haastattelun teemoina olivat Hyvän vuorovaikutuksen kriteerit. Ohjaustilanteen tärkeimmäksi osa-alueeksi osallistujat kuvailivat avoimen ilmapiirin. Osallistujat kokivat saaneensa ohjauksessa vastaukset heille tärkeisiin kysymyksiin. Sairaanhoitaja kuvaili ohjausmateriaalia selkeäksi, jossa asiakokonaisuudet oli tuotu esille yksinkertaisesti ja loogisesti.
Tämä kehittämisprojekti tukee Turun yliopistollisen keskussairaalan (Tyks) Vakka-Suomen sairaalan strategiassa vuosille 2012-2015 määriteltyä päämäärää: osaava ja hyvinvoiva henkilöstö. Kehittämisprojekti on osa Tyks Vakka-Suomen sairaalan toiminnan ja rakenteiden kehittämisprojektia. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli tukea Tyks Vakka-Suomen sairaalan lastenpoliklinikalla työskenteleviä sairaanhoitajia lapsidiabeetikkojen hoidonohjauksessa. Kehittämisprojektin tavoitteena oli laatia lasten poliklinikan sairaanhoitajien käyttöön lapsidiabeetikkojen hoitoon liittyvä ohjausmateriaali, jolla he ohjaavat päiväkodeissa ja kouluissa työskentelevää henkilöstöä sekä laatia kuvaus siitä, miten ohjausprosessi toteutetaan päiväkodeissa ja kouluissa.
Kehittämisprojektissa luotiin lapsidiabeetikon hoidonohjausmateriaali ja -malli, jotka tullaan ottamaan Tyks Vakka-Suomen sairaalan lasten diabetespoliklinikan käyttöön. Lapsidiabeetikon hoidonohjausmateriaali koostuu seuraavista aihealueista: tyypin 1 diabetes, verensokerin mittaus, insuliini, insuliinipistoshoito, diabeetikon ravitsemus, diabetes ja liikunta, diabeetikkolapsi päiväkodissa sekä koulu ja diabetes. Lisäksi laadittiin ohjausprosessin toteutuksen kuvaus, demonstraatio- sekä ryhmäohjausmalli kertaluontoista ryhmäohjaustilaisuutta varten.
Soveltavan tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalle sairaanhoitajaa (N=1) lapsidiabeetikon hoidon ryhmäohjaustilaisuudessa sekä kyselynä osallistujilta (N=5). Havainnoinnin kohteena olivat ilmapiiri, ohjaajan esiintymistaidot, ohjattavat sekä laatu. Haastattelun teemoina olivat Hyvän vuorovaikutuksen kriteerit. Ohjaustilanteen tärkeimmäksi osa-alueeksi osallistujat kuvailivat avoimen ilmapiirin. Osallistujat kokivat saaneensa ohjauksessa vastaukset heille tärkeisiin kysymyksiin. Sairaanhoitaja kuvaili ohjausmateriaalia selkeäksi, jossa asiakokonaisuudet oli tuotu esille yksinkertaisesti ja loogisesti.