"...ettei siihen vain tule tukkimiehenpäitä". : Lapsen luontosuhteen vahvistaminen elämyksellisellä metsäleirillä
Talvensaari, Minna; Huttunen, Pirjo; Ruhanen, Heli-Marketta (2014)
Talvensaari, Minna
Huttunen, Pirjo
Ruhanen, Heli-Marketta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112537
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä pidettiin elämyksellinen metsäleiri 5–7-vuotiaille lapsille. Leiri pidettiin Sonkajärvellä viiden päivän mittaisena päiväleirinä. Toimeksiantajana oli Iisalmen 4H-yhdistys ry. Tavoitteena oli vahvistaa lasten luontosuhdetta ja osallisuutta sekä ehkäistä syrjäytymistä. Leirillä tarjottiin uusia oppimiskokemuksia elämysten sekä luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla. Kehittämistehtävänä oli uuden toimintamallin luominen Iisalmen 4H-yhdistykselle.
Luonto ja metsä ovat innostavia toiminta- ja oppimisympäristöjä, joissa on helppo toteuttaa ohjattuja ja tutkivan oppimisen toimintatuokioita. Metsä tarjoaa virikkeitä ja monipuolisia mahdollisuuksia vapaalle leikille. Opinnäytetyön arviointimenetelminä käytettiin havainnointia ja kirjallista sekä suullista palautetta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että leiri toimintamuotona vahvisti luontosuhdetta ja osallisuutta sekä ennaltaehkäisi syrjäytymistä. Lasten luontotietous ja kiinnostus luontoa kohtaan kasvoivat. Lisäksi leikkiminen ja liikkuminen luonnossa lisääntyivät.
Opinnäytetyöstä toimeksiantaja sai tietoa leiritoiminnan järjestämisestä varhaiskasvatusikäisille lapsille. Jatkotutki-musaiheena voisi olla lasten luontosuhteen vahvistaminen muissa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä. Alle kouluikäisten lasten leirejä voidaan kehittää eri luontokasvatuksen teemojen ympärille. Myös kouluikäisten lasten kanssa luontosuhteen vahvistamista erilaisin toiminnallisin menetelmin voisi kehittää ja tutkia.
Luonto ja metsä ovat innostavia toiminta- ja oppimisympäristöjä, joissa on helppo toteuttaa ohjattuja ja tutkivan oppimisen toimintatuokioita. Metsä tarjoaa virikkeitä ja monipuolisia mahdollisuuksia vapaalle leikille. Opinnäytetyön arviointimenetelminä käytettiin havainnointia ja kirjallista sekä suullista palautetta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että leiri toimintamuotona vahvisti luontosuhdetta ja osallisuutta sekä ennaltaehkäisi syrjäytymistä. Lasten luontotietous ja kiinnostus luontoa kohtaan kasvoivat. Lisäksi leikkiminen ja liikkuminen luonnossa lisääntyivät.
Opinnäytetyöstä toimeksiantaja sai tietoa leiritoiminnan järjestämisestä varhaiskasvatusikäisille lapsille. Jatkotutki-musaiheena voisi olla lasten luontosuhteen vahvistaminen muissa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä. Alle kouluikäisten lasten leirejä voidaan kehittää eri luontokasvatuksen teemojen ympärille. Myös kouluikäisten lasten kanssa luontosuhteen vahvistamista erilaisin toiminnallisin menetelmin voisi kehittää ja tutkia.