ENHANCING COMMUNICATION FOR A MORE APPEALING ORGANIZATION : Case: Jyväskylän Tradenomiopiskelijat
Viinamäki, Katri (2014)
Viinamäki, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112568
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän Tradenomiopiskelijat ry:n imago sen kohderyh-män sisällä, tutkia viestinnän toimivuutta ja löytää keinoja yhdistyksen houkuttelevuuden lisää-miseksi.
Tutkimusmetodi oli laadullinen. Primääridata hankittiin teemahaastatteluilla ja havainnoinnilla. Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsitteli markkinointia nonprofit-organisaation näkökulmasta, kommunikaation merkitystä ja organisaation imagoa. Toteutusosassa taas käsiteltiin käytettyjä tutkimusmenetelmiä ja selostettiin tiedonhankinnan prosessi sekä hankitun tiedon analysointi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että organisaation imago liittyy lähinnä sen järjestämiin tapahtu-miin ja että edunvalvonta ja jäsenedut eivät olleet erityisen hyvin opiskelijoiden tiedossa. Viestintää käsiteltäessä selvisi että sosiaalinen media tavoittaa opiskelijat edelleen tehokkaasti, mutta ongel-mana on häly. Kasvokkain tapahtuvan kommunikaation taas todettiin olevan erityisen tehokasta ja suhtautuminen tällaisiin markkinointiviestinnän keinoihin oli varsin positiivista.
Lopputuloksena on, että organisaation imago on sinänsä positiivinen, mutta organisaation tulisi miettiä onko se silti halutunlainen. Tehokkaimmaksi keinoksi lisätä organisaation houkuttelevuutta todettiin jäsenetujen hankkiminen sekä tiedotuksen ja näkyvyyden lisääminen. Lopuksi organisaa-tiota kehotettiin jatkamaan tutkimuksen tekemistä, jotta se saisi varmistettua ajantasaisen tiedon kohderyhmän haluista, tarpeista sekä motivaatioista.
Tutkimusmetodi oli laadullinen. Primääridata hankittiin teemahaastatteluilla ja havainnoinnilla. Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsitteli markkinointia nonprofit-organisaation näkökulmasta, kommunikaation merkitystä ja organisaation imagoa. Toteutusosassa taas käsiteltiin käytettyjä tutkimusmenetelmiä ja selostettiin tiedonhankinnan prosessi sekä hankitun tiedon analysointi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että organisaation imago liittyy lähinnä sen järjestämiin tapahtu-miin ja että edunvalvonta ja jäsenedut eivät olleet erityisen hyvin opiskelijoiden tiedossa. Viestintää käsiteltäessä selvisi että sosiaalinen media tavoittaa opiskelijat edelleen tehokkaasti, mutta ongel-mana on häly. Kasvokkain tapahtuvan kommunikaation taas todettiin olevan erityisen tehokasta ja suhtautuminen tällaisiin markkinointiviestinnän keinoihin oli varsin positiivista.
Lopputuloksena on, että organisaation imago on sinänsä positiivinen, mutta organisaation tulisi miettiä onko se silti halutunlainen. Tehokkaimmaksi keinoksi lisätä organisaation houkuttelevuutta todettiin jäsenetujen hankkiminen sekä tiedotuksen ja näkyvyyden lisääminen. Lopuksi organisaa-tiota kehotettiin jatkamaan tutkimuksen tekemistä, jotta se saisi varmistettua ajantasaisen tiedon kohderyhmän haluista, tarpeista sekä motivaatioista.