Vuorohoitopäiväkodin henkilöstön kokema työhyvinvointi : laadullinen tutkimus vuorohoitopäiväkodin henkilöstön kokemasta työhyvinvoinnista
Tammi, Aino (2014)
Tammi, Aino
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912279
Tiivistelmä
Laadullinen tapaustutkimus vuorohoitopäiväkodin henkilöstön kokemasta työhyvinvoinnista toteutettiin keväällä 2014 yhteistyössä Varsinais-Suomalaisen kunnan vuorohoitopäiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä kokemustietoa henkilöstön kokemasta työhyvinvoinnista. Lisäksi henkilöstö arvioi työyksikkönsä Hujala- Huttunen ym.1995; Hujala ym. 1999, Hujala ja Fonsén 2010a kehittämän varhaiskasvatuksen laadunarviointimallin välillisiä tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelu- menetelmää käyttäen ja analysoitiin teoriaohjaavan analyysin avulla. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina ja teemoina olivat ammatillinen osaaminen, työhyvinvointi, johtajuus- ja alaistaidot, tiedonkulku ja työyhteisö. Haastattelun teemat liittyvät työyhteisötekijöihin, joiden merkitys on tärkeä lasten turvalliselle kasvulle ja kehitykselle.
Tutkimuksen teoriana käytettiin ajankohtaista kirjallisuutta ja tutkimustietoa varhaiskasvatuksesta, varhaiskasvatuksen laadunarvioinnista ja työhyvinvoinnista, Tutkimuksen tarkoituksena oli nostaa esille niitä asioita, jotka vaikuttavat henkilöstön työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen, sekä kerätä tietoa niistä asioista joita tulisi jatkossa kehittää, jotta varhaiskasvatuksen laatu paranisi entisestään.
Tutkimuksessa nousi esille, että vuorohoitopäiväkodin henkilöstö kokee työhyvinvointinsa yksilöllisesti. Tutkimustuloksissa nousi kuitenkin vahvasti esille, henkilöstön välinen vuorovaikutus, johtajuus, työyhteisön ilmapiiri, luottamus ja palaute.
Tutkimus on ajankohtainen, koska laadunarviointia tarvitaan, jotta varhaiskasvatusta voidaan kehittää ja löytää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat positiivisesti lasten kasvuun ja kehitykseen. Valtakunnalliset ohjeistukset edellyttävät, että kuntien tulee arvioida ja kehittää omaa varhaiskasvatustaan. Tutkimuksen tarkoituksena on toimia osana kunnan varhaiskasvatuksen laadunhallintaa.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelu- menetelmää käyttäen ja analysoitiin teoriaohjaavan analyysin avulla. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina ja teemoina olivat ammatillinen osaaminen, työhyvinvointi, johtajuus- ja alaistaidot, tiedonkulku ja työyhteisö. Haastattelun teemat liittyvät työyhteisötekijöihin, joiden merkitys on tärkeä lasten turvalliselle kasvulle ja kehitykselle.
Tutkimuksen teoriana käytettiin ajankohtaista kirjallisuutta ja tutkimustietoa varhaiskasvatuksesta, varhaiskasvatuksen laadunarvioinnista ja työhyvinvoinnista, Tutkimuksen tarkoituksena oli nostaa esille niitä asioita, jotka vaikuttavat henkilöstön työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen, sekä kerätä tietoa niistä asioista joita tulisi jatkossa kehittää, jotta varhaiskasvatuksen laatu paranisi entisestään.
Tutkimuksessa nousi esille, että vuorohoitopäiväkodin henkilöstö kokee työhyvinvointinsa yksilöllisesti. Tutkimustuloksissa nousi kuitenkin vahvasti esille, henkilöstön välinen vuorovaikutus, johtajuus, työyhteisön ilmapiiri, luottamus ja palaute.
Tutkimus on ajankohtainen, koska laadunarviointia tarvitaan, jotta varhaiskasvatusta voidaan kehittää ja löytää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat positiivisesti lasten kasvuun ja kehitykseen. Valtakunnalliset ohjeistukset edellyttävät, että kuntien tulee arvioida ja kehittää omaa varhaiskasvatustaan. Tutkimuksen tarkoituksena on toimia osana kunnan varhaiskasvatuksen laadunhallintaa.