Suihkumoottorin suunnittelu ja valmistaminen turboahtimesta
Karhula, Jani; Takkunen, Tomi (2014)
Karhula, Jani
Takkunen, Tomi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212728
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, valmistaa sekä kartoittaa optimointi-vaihtoehdot auton turboahtimesta valmistetulle Turbojet-malliselle suihkumoottorille. Idea ja pääpiirteittäiset suunnitelmat saatiin netistä. Ensisijaisena tavoitteena oli toimivan suihkumoottorin valmistus ja sen optimointimahdollisuuksien kartoitus ja niiden mahdollinen soveltaminen. Suihkumoottori suunniteltiin toimimaan dieselpolttoaineella, mutta projektin edetessä siitä jouduttiin luopumaan toteutuksen hankaluuden ja resurssien puutteiden vuoksi. Työn suunnitteluun kerättiin kiitettävä määrä lähdetietoa sekä kirjallisuutta. Työn osien suunnitteluun ja työkuvien tekoon käytettiin Creo parametrics 2.0 3D-suunnitteluohjelmaa.
Opinnäytetyön tuloksena saimme suunniteltua ja valmistettua toimivan, propaanilla käy-vän, suihkumoottorin. Suihkumoottori lisälaitteineen kuitenkin painaa enemmän kuin sen tuottama työntövoima ja täten se ei sovellu moottorivaihtoehdoksi. Suihkumoottori saavutti tavoitelämpötilan 788 °C ja meni jopa sen ylikin.
Tulevaisuudessa on syytä kiinnittää enemmän huomiota sopivan turboahtimen valintaan, riittävien resurssien mitoittamiseen sekä harkita nykyaikaisen aksiaalisen moottorin valmistamista vanhan keskipakoisahdin tyyppisen sijaan. Työn käytännöllinen testausvaihe jäi valitettavan lyhyeksi. Silti työn edetessä molemmat työntekijät saivat laajan ja syvällisen käsityksen suihkumoottorien ja kaasuturbiinien toimintaedellytyksistä sekä periaatteista.
Opinnäytetyön tuloksena saimme suunniteltua ja valmistettua toimivan, propaanilla käy-vän, suihkumoottorin. Suihkumoottori lisälaitteineen kuitenkin painaa enemmän kuin sen tuottama työntövoima ja täten se ei sovellu moottorivaihtoehdoksi. Suihkumoottori saavutti tavoitelämpötilan 788 °C ja meni jopa sen ylikin.
Tulevaisuudessa on syytä kiinnittää enemmän huomiota sopivan turboahtimen valintaan, riittävien resurssien mitoittamiseen sekä harkita nykyaikaisen aksiaalisen moottorin valmistamista vanhan keskipakoisahdin tyyppisen sijaan. Työn käytännöllinen testausvaihe jäi valitettavan lyhyeksi. Silti työn edetessä molemmat työntekijät saivat laajan ja syvällisen käsityksen suihkumoottorien ja kaasuturbiinien toimintaedellytyksistä sekä periaatteista.