Musiikkipedagogi - yhteyden luoja : musiikkipedagogi taide- ja kulttuuritoiminnan kehittäjänä muistisairaiden hoivayhteisössä
Lamppu, Minna (2014)
Lamppu, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212729
Tiivistelmä
Maapallon väestö ikääntyy ja sillä on merkittäviä sosiaalisia sekä taloudellisia vaikutuksia. Muistisairaudet lisääntyvät, ja Suomessa ne luokitellaan jo kansantaudiksi. Muistisairaudet eivät kosketa pelkästään vanhuksia, vaan myös työikäisiä. Tähän ongelmaan voisi löytyä helpotusta kulttuuri- ja taidetoiminnasta, jolla on tutkitusti lukuisia hyvinvointivaikutuksia. Nopeasti muuttuvan yhteiskunnan kehitys ja sen alati kiihtyvä tahti vaativat työntekijöiltä vahvaa ammattitaitoa. Myös musiikkipedagogin työnkuva muuttuu: enää perinteinen mestari-kisälli -malli ei vastaa ajatusta musiikkikasvatuksesta. Musiikkipedagogin työllistäjä voi tänä päivänä olla vaikka palvelutalo.
Tässä toimintatutkimuksessa selvitän, millaista kulttuuri- ja taidetoimintaa palvelutaloympäristöön tulisi kehittää ja miksi. Tutkimuksen kohteena on myös se, millaiseksi musiikkipedagogin rooli tässä yhteydessä muodostuu.
Käytännössä järjestettiin viisi luovia menetelmiä hyödyntävää taidetyöpajaa, joissa mukana olivat musiikkipedagogin lisäksi kohdepalvelutalon vaikeasti dementoituneita asukkaita, hoitajia sekä ulkopuolisia muusikko-vierailijoita. Viimeisessä työpajassa olivat mukana myös muistisairaiden omaiset. Tietoa hankittiin mm. haastatteluilla, havainnoiden ja reflektoiden. Hoitajat, omaiset ja muistisairaat olivat toiminnassa mukana vaikuttajina ja tekijöinä. Toiminta oli osallistavaa ja yhteisöllistä. Taidetyöpajojen keskiössä oli musiikki, mutta niissä käytettiin myös kuvataidetta, kirjallisuutta, draamaa, liikettä sekä arvuuttelu- ja päättelytehtäviä. Taidetyöpajoissa heräteltiin muistoja kaikkia aisteja aktivoimalla. Toiminta oli osallistujilleen henkilökohtaisesti suunniteltua.
Opinnäytetyöni lisää ymmärrystä taiteen ja kulttuurin käytön hyödyistä sekä mahdollisuuksista, avaten myös ikkunan taiteen alan ammattilaisten uudenlaiseen työnkuvaan. Toiminta toi iloa ja aktiviteettia muistisairaiden arkeen sekä mahdollisti elämän loppuajan merkitykselliset muistot muistisairaan ja hänen omaisensa välillä. Toiminta kehitti alojen välistä yhteistyötä sekä antoi potkun kehittämistyön jatkamiselle yhteistyön muodossa.
Työ kuvastaa osaltaan oppimisprosessiani musiikkipedagogina ja työelämän kehittäjänä.
Tässä toimintatutkimuksessa selvitän, millaista kulttuuri- ja taidetoimintaa palvelutaloympäristöön tulisi kehittää ja miksi. Tutkimuksen kohteena on myös se, millaiseksi musiikkipedagogin rooli tässä yhteydessä muodostuu.
Käytännössä järjestettiin viisi luovia menetelmiä hyödyntävää taidetyöpajaa, joissa mukana olivat musiikkipedagogin lisäksi kohdepalvelutalon vaikeasti dementoituneita asukkaita, hoitajia sekä ulkopuolisia muusikko-vierailijoita. Viimeisessä työpajassa olivat mukana myös muistisairaiden omaiset. Tietoa hankittiin mm. haastatteluilla, havainnoiden ja reflektoiden. Hoitajat, omaiset ja muistisairaat olivat toiminnassa mukana vaikuttajina ja tekijöinä. Toiminta oli osallistavaa ja yhteisöllistä. Taidetyöpajojen keskiössä oli musiikki, mutta niissä käytettiin myös kuvataidetta, kirjallisuutta, draamaa, liikettä sekä arvuuttelu- ja päättelytehtäviä. Taidetyöpajoissa heräteltiin muistoja kaikkia aisteja aktivoimalla. Toiminta oli osallistujilleen henkilökohtaisesti suunniteltua.
Opinnäytetyöni lisää ymmärrystä taiteen ja kulttuurin käytön hyödyistä sekä mahdollisuuksista, avaten myös ikkunan taiteen alan ammattilaisten uudenlaiseen työnkuvaan. Toiminta toi iloa ja aktiviteettia muistisairaiden arkeen sekä mahdollisti elämän loppuajan merkitykselliset muistot muistisairaan ja hänen omaisensa välillä. Toiminta kehitti alojen välistä yhteistyötä sekä antoi potkun kehittämistyön jatkamiselle yhteistyön muodossa.
Työ kuvastaa osaltaan oppimisprosessiani musiikkipedagogina ja työelämän kehittäjänä.