Tieto Software Product Quality Analysis System
Immonen, Mika (2009)
Immonen, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003042737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003042737
Tiivistelmä
Ohjelmiston laadunvarmistuksesta on tullut merkittävä tekijä ohjelmistoteollisuudessa. Ohjelmistojen monimutkaisuus ja keskimääräinen koko jatkavat kasvamistaan samalla kuin asiakkaat vaativat yhä enemmän sisältöä yhä pienemmällä työmäärällä. Tämä vaatii hyvän ohjelmiston laadunvarmistuksen käyttämistä, jotta voidaan taata riittävä taso ohjelmiston laadussa. Ohjelmiston laadunvarmistus on yleensä toteutettu seuraamalla erilaisia laatuprosesseja, mutta näiden perussynti on ollut laiminlyödä laatu
itse ohjelmistotuotteen kohdalla. Tieto SPQ (Tieto Software Product Quality), Tieto ohjelmistotuotteen laadun
analysointijärjestelmä suunniteltiin täyttämään ero yleisen ohjelmiston laadunvarmistuksen ja ohjelmistotuotteen laadun välillä. Tieto SPQ analysointijärjestelmä suunniteltiin myös yhdistämään ne tavat, joilla erilaisia ohjelmiston laadun
analysointeja suoritetaan ja mitataan Tieto Oyj:ssä.
ISO/IEC 9126 ja sen seuraaja ISO/IEC 25000 standardiperheet otettiin perustaksi Tiedon ohjelmistotuotteen laadun analysointijärjestelmässä. Näitä standardeja
käytettiin yhdessä muiden ohjelmistoalan kirjallisuudesta kerättyjen ohjelmiston laatumittaristojen kanssa muodostamaan vakaa ja yhtenäinen rakenne ohjelmistotuotteen laatumalliksi. Standardeihin perustuen, ohjelmistotuotteen
laatumalli jaettiin 8 eri laatukategoriaan: toiminnalliseen sopivuuteen, luotettavuuteen, turvallisuuteen, yhteensopivuuteen, käyttökelpoisuuteen, suoritustehokkuuteen ja siirrettävyyteen. Tämä informaatio-teknologian, ylempi AMK, päättötyö palvelee järjestelmäarkkitehtuurimääritelmänä
keräten yhteen kaikki vaatimukset Tiedon ohjelmistotuotteen
laadun analysointijärjestelmästä. Työn ensisijaisena tarkoituksena on määritellä erilaiset järjestelmäpalvelut sekä järjestelmäkomponentit, suunnitella tarvittava tietokantamalli ja luoda määritelmät kuinka ohjelmistotuotteen laatua pitäisi mitata Tieto Oyj:ssä.
itse ohjelmistotuotteen kohdalla. Tieto SPQ (Tieto Software Product Quality), Tieto ohjelmistotuotteen laadun
analysointijärjestelmä suunniteltiin täyttämään ero yleisen ohjelmiston laadunvarmistuksen ja ohjelmistotuotteen laadun välillä. Tieto SPQ analysointijärjestelmä suunniteltiin myös yhdistämään ne tavat, joilla erilaisia ohjelmiston laadun
analysointeja suoritetaan ja mitataan Tieto Oyj:ssä.
ISO/IEC 9126 ja sen seuraaja ISO/IEC 25000 standardiperheet otettiin perustaksi Tiedon ohjelmistotuotteen laadun analysointijärjestelmässä. Näitä standardeja
käytettiin yhdessä muiden ohjelmistoalan kirjallisuudesta kerättyjen ohjelmiston laatumittaristojen kanssa muodostamaan vakaa ja yhtenäinen rakenne ohjelmistotuotteen laatumalliksi. Standardeihin perustuen, ohjelmistotuotteen
laatumalli jaettiin 8 eri laatukategoriaan: toiminnalliseen sopivuuteen, luotettavuuteen, turvallisuuteen, yhteensopivuuteen, käyttökelpoisuuteen, suoritustehokkuuteen ja siirrettävyyteen. Tämä informaatio-teknologian, ylempi AMK, päättötyö palvelee järjestelmäarkkitehtuurimääritelmänä
keräten yhteen kaikki vaatimukset Tiedon ohjelmistotuotteen
laadun analysointijärjestelmästä. Työn ensisijaisena tarkoituksena on määritellä erilaiset järjestelmäpalvelut sekä järjestelmäkomponentit, suunnitella tarvittava tietokantamalli ja luoda määritelmät kuinka ohjelmistotuotteen laatua pitäisi mitata Tieto Oyj:ssä.