Perehdytysopas Atreenalin seikkailupuisto Saimaalle
Peltoniemi, Irina (2014)
Peltoniemi, Irina
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312839
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tehdä perehdytysopas Atreenalin seikkailupuisto Saimaalle. Oppaan tavoitteena on perehdyttää uudet työntekijät työhön. Oppaan tavoitteena on selvittää uusille työntekijöille, miten työtä tehdään ja mitä heidän työnkuvaansa kuuluu.
Toimeksianto tuli suoraan seikkailupuistosta. Seikkailupuisto on perustettu Lappeenrannan Rauhan alueelle syksyllä 2012 ja se on ensimmäinen kyseisen konseptin seikkailupuisto Suomessa. Itse konsepti on peräisin Ranskasta ja eri puolilla maailmaa on jo yli 70 saman konseptin seikkailupuistoa. Koska puisto on vasta niin uusi, tarvittiin uusien työntekijöiden koulutukseen opasta, josta saisi käsityksen puiston töistä. Oppaasta selviää miten eri työt tehdään ja siinä kerrotaan, miten asiakkaita palvellaan. Asiakkaiden oikeanlainen palveleminen onkin ollut oppaan koonnissa tärkeänä taustatekijänä.
Opinnäytetyössäni olen kirjoittanut teoriaa asiakaspalvelusta sekä perehdyttämisestä. Asiakaspalvelun teoriaosuudessa kerron seitsemästä käytösmallista, jotka Steve Curtinin mukaan parantavat asiakaspalvelun laatua. Kerron myös asiakkaiden ohjaamisesta sekä turvallisuudesta ohjelmapalveluissa. Perehdyttämisen kohdalla olen määritellyt perehdyttämisen käsitettä sekä selvittänyt siihen liittyvää lainsäädäntöä. Olen myös tuonut esille perehdyttämisen merkitystä yritykselle. Teoriaosuudessa käydään läpi myös toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä sekä oppaan kokoamiseen liittyvää teoriaa.
Oppaan kokoamisessa on käytetty pohjalla omia kokemuksia kesätöiden ajalta. Siihen on otettu mukaan puiston käyttämän seikkailuohjaaja-nimikkeellä työskentelevän henkilön työt ja niistä on kerrottu pääkohdat ja tärkeät huomioitavat asiat. Oppaan avulla uudet työntekijät saavat kuvan puiston töistä ja voivat siitä tarkistaa asioita. Opas toimii näin ollen työnantajan apuvälineenä uusien työntekijöiden koulutuksessa.
Oletuksena on, että oppaasta olisi apua uusien työntekijöiden koulutuksessa. Opasta ei ole vielä testattu käytännössä mutta se on saanut hyvää palautetta toimeksiantajalta. Puistossa kuitenkin tullaan tekemään muutoksia, joten opaskin päivittynee sitä mukaa.
Toimeksianto tuli suoraan seikkailupuistosta. Seikkailupuisto on perustettu Lappeenrannan Rauhan alueelle syksyllä 2012 ja se on ensimmäinen kyseisen konseptin seikkailupuisto Suomessa. Itse konsepti on peräisin Ranskasta ja eri puolilla maailmaa on jo yli 70 saman konseptin seikkailupuistoa. Koska puisto on vasta niin uusi, tarvittiin uusien työntekijöiden koulutukseen opasta, josta saisi käsityksen puiston töistä. Oppaasta selviää miten eri työt tehdään ja siinä kerrotaan, miten asiakkaita palvellaan. Asiakkaiden oikeanlainen palveleminen onkin ollut oppaan koonnissa tärkeänä taustatekijänä.
Opinnäytetyössäni olen kirjoittanut teoriaa asiakaspalvelusta sekä perehdyttämisestä. Asiakaspalvelun teoriaosuudessa kerron seitsemästä käytösmallista, jotka Steve Curtinin mukaan parantavat asiakaspalvelun laatua. Kerron myös asiakkaiden ohjaamisesta sekä turvallisuudesta ohjelmapalveluissa. Perehdyttämisen kohdalla olen määritellyt perehdyttämisen käsitettä sekä selvittänyt siihen liittyvää lainsäädäntöä. Olen myös tuonut esille perehdyttämisen merkitystä yritykselle. Teoriaosuudessa käydään läpi myös toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä sekä oppaan kokoamiseen liittyvää teoriaa.
Oppaan kokoamisessa on käytetty pohjalla omia kokemuksia kesätöiden ajalta. Siihen on otettu mukaan puiston käyttämän seikkailuohjaaja-nimikkeellä työskentelevän henkilön työt ja niistä on kerrottu pääkohdat ja tärkeät huomioitavat asiat. Oppaan avulla uudet työntekijät saavat kuvan puiston töistä ja voivat siitä tarkistaa asioita. Opas toimii näin ollen työnantajan apuvälineenä uusien työntekijöiden koulutuksessa.
Oletuksena on, että oppaasta olisi apua uusien työntekijöiden koulutuksessa. Opasta ei ole vielä testattu käytännössä mutta se on saanut hyvää palautetta toimeksiantajalta. Puistossa kuitenkin tullaan tekemään muutoksia, joten opaskin päivittynee sitä mukaa.