Tapahtumajärjestäjien yhteistyövalmiudet ennakkolipunmyynnissä ja markkinoinnissa : Tutkimus Fröökynän Herkulle
Repo, Iiris (2014)
Repo, Iiris
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312895
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää Ylöjärven ja sen lähikuntien tapahtumajärjestäjien valmiuksia yhteistyöhön ennakkolipunmyynnissä ja markkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin Suojärven Suklaatila Oy:n myymälälle Fröökynän Herkulle, joka toimii myös Ylöjärven virallisena matkailuneuvontapisteenä. Fröökynän Herkku sijaitsee Ylöjärven ja Tampereen rajalla Teivon ABC-asemalla. Opinnäytteen taustalla oli ajatus matkailuneuvontapisteen palvelutarjonnan kehittämisestä ja tavoitteena oli saada yksilöityjä tietoja potentiaalisista yhteistyökumppaneista Fröökynän Herkun käyttöön tulevaisuuden tarpeita varten.
Aineistonkeruumenetelminä olivat haastattelut ja havainnointi. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja otokseen valittiin potentiaalisia yhteistyökumppaneita Fröökynän Herkun lähialueilta. Haastattelut toteutettiin aikataulullisista syistä sähköpostin välityksellä ja sen avulla pyrittiin selvittämään tapahtumanjärjestäjien nykyisiä lipunmyynti- ja markkinointikanavia sekä tarpeita näiden kehittämiselle. Analysointiin käytettiin verkostoitumisen ja yhteistyön teoriaa.
Tuloksista selvisi, että suurin osa tapahtumajärjestäjistä oli tyytyväisiä nykyisiin lipunmyyntikanaviinsa eivätkä he kokeneet varsinaista tarvetta lisätä yhteistyötä lipunmyyntiin. Haastatteluista ja havainnoinnista selvisi, että isommat toimijat käyttivät valtakunnallisia lipunmyyntikanavia. Sen sijaan markkinointiyhteistyöhön suhtauduttiin positiivisemmin ja Fröökynän Herkusta oltiin kiinnostuneita.
Aineistonkeruumenetelminä olivat haastattelut ja havainnointi. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja otokseen valittiin potentiaalisia yhteistyökumppaneita Fröökynän Herkun lähialueilta. Haastattelut toteutettiin aikataulullisista syistä sähköpostin välityksellä ja sen avulla pyrittiin selvittämään tapahtumanjärjestäjien nykyisiä lipunmyynti- ja markkinointikanavia sekä tarpeita näiden kehittämiselle. Analysointiin käytettiin verkostoitumisen ja yhteistyön teoriaa.
Tuloksista selvisi, että suurin osa tapahtumajärjestäjistä oli tyytyväisiä nykyisiin lipunmyyntikanaviinsa eivätkä he kokeneet varsinaista tarvetta lisätä yhteistyötä lipunmyyntiin. Haastatteluista ja havainnoinnista selvisi, että isommat toimijat käyttivät valtakunnallisia lipunmyyntikanavia. Sen sijaan markkinointiyhteistyöhön suhtauduttiin positiivisemmin ja Fröökynän Herkusta oltiin kiinnostuneita.