Vuokranantaja-asiakkaiden mielipiteitä asuntopalvelusta
Haapaniemi, Ella (2014)
Haapaniemi, Ella
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612966
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja OVV Asuntopalvelut Jyväskylä halusi selvittää tärkeimpien vuokranantaja-asiakkaidensa mielipiteitä asuntopalvelusta voidakseen parantaa palvelua asiakkaiden toivomalla tavalla. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä asiakkaat ovat OVV Asuntopalvelujen asiakaspalvelun laadusta, osaamisesta ja palkkiosta sekä millaista on toimiminen yksityisenä vuokranantajana. Asiakkailta kysyttiin myös suoraan, miten he parantaisivat toimintaa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Haastattelut suoritettiin puhelimitse tarkkaan valitulle kohderyhmälle 5.2.–17.2.2014. Vastaajia oli yhteensä kahdeksan. Vastausprosentiksi saatiin 100 %.
Tuloksista ilmeni vastaajien olevan pääasiassa tyytyväisiä palvelun jokaiseen eri osa-alueeseen. Asiakaspalvelu koettiin erittäin ystävälliseksi ja toimivaksi. Asiantuntijuudestaan yrittäjä sai erittäin suurta kiitosta. Palkkion suuruus koettiin sopivaksi, ja henkilökohtaisia alennuksia arvostettiin. Muutamia ongelmia oli ilmennyt vuosien varrella niin itse vuokrattaessa kuin OVV Asuntopalvelujen kanssa toimiessakin. Parannusehdotuksiksi toivottiin selkeää muuttotarkastusohjetta, mahdollista yhteistyötä remonttimiehen kanssa sekä myynnin aloittamista vuokraustoiminnan ohella.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia jokapäiväisessä toiminnassa, työharjoittelijoiden perehdytyksessä ja uusien lisäpalveluiden luomisessa. Tuloksia voidaan myös käyttää hyväksi markkinointia suunniteltaessa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Haastattelut suoritettiin puhelimitse tarkkaan valitulle kohderyhmälle 5.2.–17.2.2014. Vastaajia oli yhteensä kahdeksan. Vastausprosentiksi saatiin 100 %.
Tuloksista ilmeni vastaajien olevan pääasiassa tyytyväisiä palvelun jokaiseen eri osa-alueeseen. Asiakaspalvelu koettiin erittäin ystävälliseksi ja toimivaksi. Asiantuntijuudestaan yrittäjä sai erittäin suurta kiitosta. Palkkion suuruus koettiin sopivaksi, ja henkilökohtaisia alennuksia arvostettiin. Muutamia ongelmia oli ilmennyt vuosien varrella niin itse vuokrattaessa kuin OVV Asuntopalvelujen kanssa toimiessakin. Parannusehdotuksiksi toivottiin selkeää muuttotarkastusohjetta, mahdollista yhteistyötä remonttimiehen kanssa sekä myynnin aloittamista vuokraustoiminnan ohella.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia jokapäiväisessä toiminnassa, työharjoittelijoiden perehdytyksessä ja uusien lisäpalveluiden luomisessa. Tuloksia voidaan myös käyttää hyväksi markkinointia suunniteltaessa.