Yrittäjyyskasvatus aikuisopiskelijan opinpolussa : Case: jalkojenhoidon ammattitutkinto
Järvinen, Anu (2014)
Järvinen, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012459
Tiivistelmä
Jalkojenhoidon ammattitutkinto on aikuisten näyttötutkinto, joka on terveysalan tutkinto. Useat jalkojenhoidon ammattitutkinnon suorittaneet toimivat jalkojenhoidon yrittäjinä. Opetushallitus on laatinut vuoteen 2015 ammatilliseen koulutukseen tavoitteet, jossa yrittäjyyskasvatus ja yrittäjyys tulee integroida osaksi kaikkia tutkintoja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia yrittäjyysvalmiuksia jalkojenhoidon yrittäjänä tarvitaan. Tavoitteena oli kehittää jalkojenhoidon ammattitutkinnon valmistavaa koulutusta ja vahvistaa oppilaitoksen tarjoamaa yrittäjyyskasvatusta sekä lisätä tutkinnon suorittajien yrittäjyysvalmiuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyllä kartoitettiin vuosina 2008–2013 Jämsän ammattiopistosta valmistuneilta jalkojenhoidon yrittäjiltä heidän näkemyksiään siitä, miten jalkojenhoidon ammattitutkinnon valmistavaa koulutusta ja yrittäjyysopintoja voitaisiin kehittää työelämälähtöisemmiksi. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että valmistavassa koulutuksessa tulee lisätä nykyisestä hoitola/laitostyöskentelyä ja hyödyntää laajemmin oppilaitoksen erilaisia oppimisympäristöjä. Lisäksi yrittäjyysopinnot tulisi olla osana jalkojenhoidon ammattitutkintoa. Yrittäjyysopintojen kehittämiseksi nousi esille ajatus osuuskunnan, virtuaaliyrityksen tai miniyrityksen perustamisesta jo opintojen aikana. Opettajien kenttäammattitaito nähtiin tärkeänä eli käytännön työtä tekeviä voisi olla enemmän työssä oppimisen ohjaajina. Tärkeänä nähtiin myös järjestää yrittäjien tapaamisia, missä olisi mahdollisuus kysyä yrittäjyyteen liittyvistä asioista. Jatkotutkimushaasteena tulisi selvittää pedagogisen osuuskunnan ja siellä tapahtuvan valmennuksen merkitystä tutkinnon suorittajan yrittäjyysvalmiuksien kehittymiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyllä kartoitettiin vuosina 2008–2013 Jämsän ammattiopistosta valmistuneilta jalkojenhoidon yrittäjiltä heidän näkemyksiään siitä, miten jalkojenhoidon ammattitutkinnon valmistavaa koulutusta ja yrittäjyysopintoja voitaisiin kehittää työelämälähtöisemmiksi. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että valmistavassa koulutuksessa tulee lisätä nykyisestä hoitola/laitostyöskentelyä ja hyödyntää laajemmin oppilaitoksen erilaisia oppimisympäristöjä. Lisäksi yrittäjyysopinnot tulisi olla osana jalkojenhoidon ammattitutkintoa. Yrittäjyysopintojen kehittämiseksi nousi esille ajatus osuuskunnan, virtuaaliyrityksen tai miniyrityksen perustamisesta jo opintojen aikana. Opettajien kenttäammattitaito nähtiin tärkeänä eli käytännön työtä tekeviä voisi olla enemmän työssä oppimisen ohjaajina. Tärkeänä nähtiin myös järjestää yrittäjien tapaamisia, missä olisi mahdollisuus kysyä yrittäjyyteen liittyvistä asioista. Jatkotutkimushaasteena tulisi selvittää pedagogisen osuuskunnan ja siellä tapahtuvan valmennuksen merkitystä tutkinnon suorittajan yrittäjyysvalmiuksien kehittymiseen.