Seniorimatkailijoiden matkailukäyttäytyminen Suomessa
Pesola, Kati (2014)
Pesola, Kati
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061412910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061412910
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli antaa hyödyllistä tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat senioriyhdistyksien matkanjärjestäjien päätöksentekoon kotimaan matkailukohdetta valittaessa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää seniorimatkailijoiden matkailukäyttäytymisestä näkyvimmin esiin tulevat käyttäytymismuodot.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusstrategiana tutkimuksessa hyödynnettiin survey- tutkimusta. Tuloksia saatiin määrällisellä ja laadullisella tutkimuksella.
Tutkimuksen tuloksia ovat: Senioriyhdistykset järjestävät useita lyhytkestoisia matkoja vuodessa. Matkoille osallistuu yli 30 henkilöä ja matkat maksavat 50- 100 euroa henkilöä kohden vuorokaudessa. Matkan etäisyyden kotikaupungista ol-lessa 100- 250 kilometriä ja matkustusajankohta on yleensä keväällä tai kesällä. Majoitusmuodoksi he valitsevat kylpylä- tai hotellimajoituksen. Tietoa matkaa suunniteltaessa he hakevat Internetistä, mutta matkan he varaavat puhelimitse. Matkoiltaan he odottavat virkistäytymistä, kulttuuritarjontaa, opastettuja retkiä sekä ostosmahdollisuutta. Erityisen tärkeänä tekijänä he pitivät esteettömyyttä, asiakaspalvelua sekä matkan kokonaishintaa. Matkailualueen osalta erityisen tärkeänä tekijänä he pitivät nähtävyyksiä sekä imagoon liittyviä seikkoja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusstrategiana tutkimuksessa hyödynnettiin survey- tutkimusta. Tuloksia saatiin määrällisellä ja laadullisella tutkimuksella.
Tutkimuksen tuloksia ovat: Senioriyhdistykset järjestävät useita lyhytkestoisia matkoja vuodessa. Matkoille osallistuu yli 30 henkilöä ja matkat maksavat 50- 100 euroa henkilöä kohden vuorokaudessa. Matkan etäisyyden kotikaupungista ol-lessa 100- 250 kilometriä ja matkustusajankohta on yleensä keväällä tai kesällä. Majoitusmuodoksi he valitsevat kylpylä- tai hotellimajoituksen. Tietoa matkaa suunniteltaessa he hakevat Internetistä, mutta matkan he varaavat puhelimitse. Matkoiltaan he odottavat virkistäytymistä, kulttuuritarjontaa, opastettuja retkiä sekä ostosmahdollisuutta. Erityisen tärkeänä tekijänä he pitivät esteettömyyttä, asiakaspalvelua sekä matkan kokonaishintaa. Matkailualueen osalta erityisen tärkeänä tekijänä he pitivät nähtävyyksiä sekä imagoon liittyviä seikkoja.