Blogien vaikutus hyvinvoinnista ja ravitsemuksesta kiinnostuneiden kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Liimatainen, Sanna-Marita (2014)
Liimatainen, Sanna-Marita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612972
Tiivistelmä
Bloggaamisen suosio on kasvanut, ja ilmiön kasvun myötä bloggaajista on tullut tärkeitä mielipidevaikuttajia, joiden kanssa yritykset tahtovat tehdä yhteistyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia blogien vaikutusta hyvinvoinnista ja ravitsemuksesta kiinnostuneiden asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Tutkimus selvitti, mitkä tekijät blogeissa vaikuttavat positiivisesti hyvinvoinnista ja ravitsemuksesta kiinnostuneiden kuluttajien ostopäätöksiin. Toimeksiantajana työlle toimi elintarvikkeiden irtomyyntiin erikoistunut DeliService Punnitse & Säästä Oy, jonka toimialana on harjoittaa elintarvikkeiden vähittäiskauppaa Punnitse & Säästä -ketjuun kuuluvista myymälöistä.
Aihetta tutkittiin Webropol-ohjelmalla laaditulla kvantitatiivisella kyselyllä, johon vastasi yhteensä 381 toimeksiantajayrityksen virallisen Facebook-sivun tykkääjää. Kyselyllä kartoitettiin muun muassa vastaajan blogien lukemiseen käytettyä aikaa ja luettavien blogien määrää sekä pyydettiin arvioimaan blogeissa yleisesti ilmenevien elementtien vaikutusta omaan ostokäyttäytymiseen.
Tuloksista selvisi tavoitteiden mukaisesti ostokäyttäytymiseen positiivisella tavalla vaikuttavia tekijöitä, joita olivat bloggaajan rehelliset tuotesuositukset ja -esittelyt, kiinnostavat reseptit, sekä blogien kommenttibokseissa käyty keskustelu. Saadut tulokset auttavat ymmärtämään bloggaajien merkittävää roolia mielipidevaikuttajina. Avoimesti ja lukijaystävällisesti toteutettu blogimarkkinointi on tehokas ja ajankohtainen tapa lisätä yrityksen tunnettuutta. Opinnäytetyö kuvaa ajankohtaista ilmiötä, ja kyselyllä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää blogimarkkinointiyhteistöitä suunniteltaessa.
Aihetta tutkittiin Webropol-ohjelmalla laaditulla kvantitatiivisella kyselyllä, johon vastasi yhteensä 381 toimeksiantajayrityksen virallisen Facebook-sivun tykkääjää. Kyselyllä kartoitettiin muun muassa vastaajan blogien lukemiseen käytettyä aikaa ja luettavien blogien määrää sekä pyydettiin arvioimaan blogeissa yleisesti ilmenevien elementtien vaikutusta omaan ostokäyttäytymiseen.
Tuloksista selvisi tavoitteiden mukaisesti ostokäyttäytymiseen positiivisella tavalla vaikuttavia tekijöitä, joita olivat bloggaajan rehelliset tuotesuositukset ja -esittelyt, kiinnostavat reseptit, sekä blogien kommenttibokseissa käyty keskustelu. Saadut tulokset auttavat ymmärtämään bloggaajien merkittävää roolia mielipidevaikuttajina. Avoimesti ja lukijaystävällisesti toteutettu blogimarkkinointi on tehokas ja ajankohtainen tapa lisätä yrityksen tunnettuutta. Opinnäytetyö kuvaa ajankohtaista ilmiötä, ja kyselyllä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää blogimarkkinointiyhteistöitä suunniteltaessa.