Hei tapahtumatuottaja, joko tarinallistat? : Miten tapahtumatuottajat käyttävät tarinallistamista osana elämyksen luomista?
Soikkeli, Emma (2014)
Soikkeli, Emma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912277
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Pirkanmaan alueella toimivat tapahtumatuottajat hyödyntävät tarinaa osana elämyksen luomista. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereella toi-miva Tarinakone, joka halusi opinnäytetyön myötä kartoittaa sitä, minkälaiset laajentamismahdolli-suudet yrityksellä Pirkanmaan alueella on.
Tutkimuskohteena toimi Pirfest Ry:n jäsentapahtumat, joita on yhteensä 37. Laadulliseen tutkimuk-seen osallistui 13 eri taiteen alan tapahtumaa. Sähköpostitse lähetetyssä kyselyssä kysyttiin sitä, hyödyntävätkö tapahtumat tarinaa, ja mikäli hyödyntävät, niin millä keinoin. Kyselyssä kysyttiin myös sitä, minkälaisia hyötyjä tapahtumanjärjestäjät kokevat tarinalla tai tarinallistamisella olevan.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että tapahtumatuottajat eivät vielä juuri hyödynnä tarinaa osana elämyksen luomista. Tarinalla kuitenkin nähtiin olevan positiivisia hyötyjä lipunmyynnin sekä kumppanimyynnin tukena, mutta tarina nähtiin myös keinona erottua massasta.
Opinnäytetyön tutkimuksen pohjalta Tarinakone sai arvokasta tietoa siitä, mikä tarinallistamisen nykytila tapahtumatuottajien keskuudessa on ja mitä Tarinakone voi tarjota Pirkanmaalaisille tapah-tumatuottajille. Tutkimuksen myötä Tarinakone myös toivottavasti lisäsi tunnettuuttaan tapahtu-matuottajien piirissä.
Tutkimuskohteena toimi Pirfest Ry:n jäsentapahtumat, joita on yhteensä 37. Laadulliseen tutkimuk-seen osallistui 13 eri taiteen alan tapahtumaa. Sähköpostitse lähetetyssä kyselyssä kysyttiin sitä, hyödyntävätkö tapahtumat tarinaa, ja mikäli hyödyntävät, niin millä keinoin. Kyselyssä kysyttiin myös sitä, minkälaisia hyötyjä tapahtumanjärjestäjät kokevat tarinalla tai tarinallistamisella olevan.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että tapahtumatuottajat eivät vielä juuri hyödynnä tarinaa osana elämyksen luomista. Tarinalla kuitenkin nähtiin olevan positiivisia hyötyjä lipunmyynnin sekä kumppanimyynnin tukena, mutta tarina nähtiin myös keinona erottua massasta.
Opinnäytetyön tutkimuksen pohjalta Tarinakone sai arvokasta tietoa siitä, mikä tarinallistamisen nykytila tapahtumatuottajien keskuudessa on ja mitä Tarinakone voi tarjota Pirkanmaalaisille tapah-tumatuottajille. Tutkimuksen myötä Tarinakone myös toivottavasti lisäsi tunnettuuttaan tapahtu-matuottajien piirissä.