Mäntsälän kunta ja Mäntsälän Yrityskehitys Facebookissa
Pulkkinen, Elisa (2014)
Pulkkinen, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Mäntsälän kunnan ja Mäntsälän Yrityskehityksen Facebook-sivut. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Mäntsälän kunnan ja Mäntsälän Yrityskehityksen kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä mieltä Facebook käyttäjät ovat kunnan ja Yrityskehityksen Facebook-sivuista. Kohderyhmänä oli edellä mainittujen Facebook-sivuilla vierailleet yksityishenkilöt ja yrittäjät. Tutkimuksen tulosten perusteella mietittiin keinoja joilla sivujen seuraajia saataisiin aktiivisemmiksi ja yhteisön koko kasvamaan.
Tämän tutkimuksen pääongelmana oli: Miten Mäntsälän kunnan ja Mäntsälän Yrityskehityksen Facebook-yhteisön kokoa ja aktiivisuutta voitaisiin nostaa? Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää vastaako Facebook sivujen tarjonta kysyntää. Tutkimuksella haluttiin tuoda esille mahdolliset näkemyserot kohdeyrityksien ja Facebookin seuraajien välillä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys liittyy sosiaalisen median ja maineen teoriaan. Aineistona hyödynnettiin pääosin kotimaista kirjallisuutta sekä internettiä. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin lomakehaastattelua. Lomakehaastattelua varten laadittiin virtuaalinen kyselylomake e-lomakepalvelulla, joka julkaistiin Facebookissa kohdeyrityksen yhteisösivuilla, sekä myös tutkijan omassa profiilissa. Kyselylomake sisälsi 13 kysymystä. Mäntsälän kunnalle ja Mäntsälän Yrityskehitykselle esitettiin omat avoimet kysymykset, saman virtuaalisen kyselylomake palvelun kautta.
Tutkimuksen perusteella kummankin kohde yrityksen Facebook-sivut tarvitsevat enemmän mielenkiintoa ja mielipiteitä herättävää sisältöä sekä tarkempaa informaatiota Facebookissa kerrotuista asioista. Toimenpiteinä aktiivisuuden ja kävijöiden määrän lisäämiseksi olisi tuottaa sisältöä, joka kannustaa kävijöitä kommentoimaan. Kävijöitä voidaan myös kannustaa jakamaan ja tuottamaan tietoa, kuvia ja videoita sivuille. Mäntsälän Yrityskehitys voisi kehittää sivujensa ulkonäköä esimerkiksi uusien hyvälaatuisten kuvien avulla.
Tämän tutkimuksen pääongelmana oli: Miten Mäntsälän kunnan ja Mäntsälän Yrityskehityksen Facebook-yhteisön kokoa ja aktiivisuutta voitaisiin nostaa? Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää vastaako Facebook sivujen tarjonta kysyntää. Tutkimuksella haluttiin tuoda esille mahdolliset näkemyserot kohdeyrityksien ja Facebookin seuraajien välillä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys liittyy sosiaalisen median ja maineen teoriaan. Aineistona hyödynnettiin pääosin kotimaista kirjallisuutta sekä internettiä. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin lomakehaastattelua. Lomakehaastattelua varten laadittiin virtuaalinen kyselylomake e-lomakepalvelulla, joka julkaistiin Facebookissa kohdeyrityksen yhteisösivuilla, sekä myös tutkijan omassa profiilissa. Kyselylomake sisälsi 13 kysymystä. Mäntsälän kunnalle ja Mäntsälän Yrityskehitykselle esitettiin omat avoimet kysymykset, saman virtuaalisen kyselylomake palvelun kautta.
Tutkimuksen perusteella kummankin kohde yrityksen Facebook-sivut tarvitsevat enemmän mielenkiintoa ja mielipiteitä herättävää sisältöä sekä tarkempaa informaatiota Facebookissa kerrotuista asioista. Toimenpiteinä aktiivisuuden ja kävijöiden määrän lisäämiseksi olisi tuottaa sisältöä, joka kannustaa kävijöitä kommentoimaan. Kävijöitä voidaan myös kannustaa jakamaan ja tuottamaan tietoa, kuvia ja videoita sivuille. Mäntsälän Yrityskehitys voisi kehittää sivujensa ulkonäköä esimerkiksi uusien hyvälaatuisten kuvien avulla.