Yrityksen asiakastietoisuuden kehittäminen - Case: Rapko Oy
Strengell, Riikka (2014)
Strengell, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511890
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajayrityksen eli Rapko Oy:n yhtä pääasiakaskohderyhmää, jotta yritys oppisi tuntemaan kohderyhmän paremmin ja voisi muokata tarjontaansa vastaamaan heidän tarpeitaan. Aihe on yritykselle tärkeä, koska se haluaa oppia tuntemaan kyseisen kohderyhmän paremmin. Lisäksi pyrittiin selvittämään oikeanlaisia markkinointitoimenpiteitä, joiden avulla yritys voi parantaa tunnettavuuttaan markkinoilla ja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.
Toimeksiantajayritys tuottaa teräsrunkojärjestelmiä erilaisten hallien rakentamiseen, ja heidän yksi pääasiakaskohderyhmänsä on ratsastushallien eli maneesien ostajat, joita ovat pääasiassa talliyrittäjät. Opinnäytetyö pyrkii selvittämään ja tutkimaan syvällisesti talliyrittäjien ja ratsastajien kiinnostusta maneeseita kohtaan. Vaikka yritys myy tuotteitaan talliyrittäjille, haluttiin tutkimuksessa ottaa huomioon myös ratsastuksen harrastajat, sillä he ovat konkreettisia maneesin käyttäjiä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Työn teoria pohjautui kirjallisuuteen, joka käsittelee yritysimagon luomista, markkinointiviestintää ja mainontaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, koska kohderyhmästä haluttiin saada selville mahdollisimman tarkkaa ja yksilöllistä tietoa. Kohderyhmään perehdyttiin henkilöhaastatteluiden avulla joista saadut tulokset analysoitiin ja niiden pohjalta tehtiin havaintoja.
Haastattelutuloksista kävi ilmi, että maneesilla on suuri merkitys ratsastus harrastuksessa, sillä se mahdollistaa ympärivuotisen harjoittelun sääolosuhteista riippumatta. Maneesin hankintaa mietitään aina huolella, koska kyseessä on niin suuri investointi. Talliyrittäjien ostomotiiveihin vaikuttaa myös muun muassa tallinkoko ja sijainti. Hankkeeseen ryhdyttäessä tarjontaa kartoitetaan huolella, jonka vuoksi yrityksen on tärkeää panostaa tekemiensä tarjousten laatuun, ja huolehtia että heidän tarjontansa täyttää talliyrittäjien tarpeet.
Tutkimustulokset olivat hyvin kattavia. Tuloksista saatujen tietojen perusteella yritys voi pienien muutoksien avulla kehittää omaa toimintaansa ja parantaa omaa kilpailukykyään. Markkinoinnissa yrityksen tulisi ensisijaisesti panostaa kotisivujensa päivittämiseen sekä näkyvyyden lisäämiseen alalla.
Toimeksiantajayritys tuottaa teräsrunkojärjestelmiä erilaisten hallien rakentamiseen, ja heidän yksi pääasiakaskohderyhmänsä on ratsastushallien eli maneesien ostajat, joita ovat pääasiassa talliyrittäjät. Opinnäytetyö pyrkii selvittämään ja tutkimaan syvällisesti talliyrittäjien ja ratsastajien kiinnostusta maneeseita kohtaan. Vaikka yritys myy tuotteitaan talliyrittäjille, haluttiin tutkimuksessa ottaa huomioon myös ratsastuksen harrastajat, sillä he ovat konkreettisia maneesin käyttäjiä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Työn teoria pohjautui kirjallisuuteen, joka käsittelee yritysimagon luomista, markkinointiviestintää ja mainontaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, koska kohderyhmästä haluttiin saada selville mahdollisimman tarkkaa ja yksilöllistä tietoa. Kohderyhmään perehdyttiin henkilöhaastatteluiden avulla joista saadut tulokset analysoitiin ja niiden pohjalta tehtiin havaintoja.
Haastattelutuloksista kävi ilmi, että maneesilla on suuri merkitys ratsastus harrastuksessa, sillä se mahdollistaa ympärivuotisen harjoittelun sääolosuhteista riippumatta. Maneesin hankintaa mietitään aina huolella, koska kyseessä on niin suuri investointi. Talliyrittäjien ostomotiiveihin vaikuttaa myös muun muassa tallinkoko ja sijainti. Hankkeeseen ryhdyttäessä tarjontaa kartoitetaan huolella, jonka vuoksi yrityksen on tärkeää panostaa tekemiensä tarjousten laatuun, ja huolehtia että heidän tarjontansa täyttää talliyrittäjien tarpeet.
Tutkimustulokset olivat hyvin kattavia. Tuloksista saatujen tietojen perusteella yritys voi pienien muutoksien avulla kehittää omaa toimintaansa ja parantaa omaa kilpailukykyään. Markkinoinnissa yrityksen tulisi ensisijaisesti panostaa kotisivujensa päivittämiseen sekä näkyvyyden lisäämiseen alalla.