En jämförelse av studieplanerna i komposition vid tre olika högskolor : En kvalitativ studie om studieplanen i komposition vid Tammerfors ykrheshögskola, Sibelius-Akademin och Konservatoriet i Valencia
Damström, Cecilia (2014)
Damström, Cecilia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713028
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus joka vertailee kolmen eri korkeakoulun sävellyksen aineen kandidaatintutkintoon tähtäävää opintosuunnitelmaa. Suomessa voi suorittaa kandidaatin tutkinnon sävellys pääaineena Sibelius-Akatemiassa ja Tampereen ammattikorkeakoulussa. Tampereen ammattikorkeakoulun sävellyksen opintosuunnitelma on hiljattain uusittu, ja olen sen takia ottanut sekä vanhan että uuden opintosuunnitelman mukaan tutkimukseen jotta tutkimuksesta tulisi mahdollisimman kattava. Jotta tutkimukseen tulisi laajempi perspektiivi olen myös ottanut mukaan Valencian Konservatorion (Conservatorio Superior de Música de Valencia ”Juaquín Rodrigo”) opintosuunnitelman tähän tutkimukseen. Myös Valencian Konservatorion opinto-suunnitelma on vasta uusittu ja olen tässäkin tapauksessa ottanut sekä vanhan että uuden opintosuunnitelman mukaan tutkimukseen.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on luoda alusta sitä varten että tulevaisuudessa voitaisiin luoda vielä parempi sävellyksen opintosuunnitelma. Olen tehnyt kvalitatiivisen tutkimuksen sävellysopiskelijoiden mielipiteistä yllä mainituissa kouluissa ja yrittänyt selvittä mitä heidän mielestään voitaisiin tehdä opintosuunnitelman parantamiseksi.
Koska sävellysopintojen päämääränä on, että valmistunut voisi elättää itsensä säveltämällä, selostan yksityiskohtaisesti mitä säveltäjän työkuvaan kuuluu tänä päivänä, jotta ilmenisi mitä olisi tarpeellista lisätä opetussuunnitelmaan. Koska teoriassa on helppoa lisätä paljon oppiaineita opintosuunnitelmaan mutta vaikeata toteuttaa kaikki suunnitelmia, olen halunnut ottaa huomioon asioita kuten terveys ja kohtuullinen työtaakka. Opiskelu- ja työuupumus ovat yleistymässä opiskelijoiden kesken ja tämä asia pitää ottaa huomioon tulevaisuudessa uutta opintosuunnitelmaa laadittaessa.
Toivon että tämä opinnäytetyö voisi olla hyödyksi tulevaisuudessa laadittaessa sävellyksen opintosuunnitelmia Sibelius-Akatemiassa, Tampereen ammattikorkeakoulussa ja Valencian Konservatoriossa.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on luoda alusta sitä varten että tulevaisuudessa voitaisiin luoda vielä parempi sävellyksen opintosuunnitelma. Olen tehnyt kvalitatiivisen tutkimuksen sävellysopiskelijoiden mielipiteistä yllä mainituissa kouluissa ja yrittänyt selvittä mitä heidän mielestään voitaisiin tehdä opintosuunnitelman parantamiseksi.
Koska sävellysopintojen päämääränä on, että valmistunut voisi elättää itsensä säveltämällä, selostan yksityiskohtaisesti mitä säveltäjän työkuvaan kuuluu tänä päivänä, jotta ilmenisi mitä olisi tarpeellista lisätä opetussuunnitelmaan. Koska teoriassa on helppoa lisätä paljon oppiaineita opintosuunnitelmaan mutta vaikeata toteuttaa kaikki suunnitelmia, olen halunnut ottaa huomioon asioita kuten terveys ja kohtuullinen työtaakka. Opiskelu- ja työuupumus ovat yleistymässä opiskelijoiden kesken ja tämä asia pitää ottaa huomioon tulevaisuudessa uutta opintosuunnitelmaa laadittaessa.
Toivon että tämä opinnäytetyö voisi olla hyödyksi tulevaisuudessa laadittaessa sävellyksen opintosuunnitelmia Sibelius-Akatemiassa, Tampereen ammattikorkeakoulussa ja Valencian Konservatoriossa.