Imitaatio ja improvisaatio : Orff ja Suzuki varhaisiän musiikkikasvatuksessa
Kulmala, Elisa (2010)
Kulmala, Elisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021831
Tiivistelmä
Pedagoginen opinnäytetyö on kuvaus kahdesta musiikkipedagogisesta suuntautumisesta, joita säveltäjä Carl Orff, sekä viulupedagogi Shinichi Suzuki edustavat. Työssä pohditaan, millä tavoin ne tukevat toisiaan musiikinopetuksessa. Kumpaakin suuntautumista pyritään hyödyntämään kirjoittajan toimiessa Vuosaaren musiikkikoulun järjestämän iltapäivätoiminnan ohjaajana. Pohdinnan taustalla vaikuttavat omat kokemukset näiden kahden suuntautumisen yhdistämisestä kirjoittajan omassa toimenkuvassa.
Opinnäytteessä pyritään myös vahvistamaan käsityksiä musiikin merkityksestä luonnollisena osana arkista käyttäytymistämme. Työssä kirjoitetaan musiikillisen käyttäytymisen oivaltamisesta, sekä sen hyödyntämisestä musiikinopetuksessa. Työssä pohditaan, kuinka ympäristö vaikuttaa musiikinoppimiseen, ja kuinka musiikin oppiminen on yhtä kielen oppimisen kanssa. Samoja kysymyksiä ovat pohtineet sekä Carl Orff, että Shinichi Suzuki. Nämä pedagogiset näkemykset korostavat myös imitaation merkitystä musiikin hahmottamisessa. Improvisaatio syntyy luontevimmin imitaatiosta. Jokaista lasta tulisi rohkaista improvisaation kautta itseilmaisuun. Parhaimmassa tapauksessa improvisointi tukee musiikillisen minäkuvan kehitystä, tuo itsevarmuutta
sekä elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia jotka ovat erittäin tärkeitä musiikkisuhteen muovautuessa.
Musiikin opettajan odotetaan olevan varsinainen musiikin moniottelija. Molemmat näistä pedagogisista suuntautumisista asettavat tiettyjä toiveita ja tavoitteita opettajalle. Tarvitaan rohkeutta, luovuutta, tietoa ja taitoja. Tarvitaan kenties intohimoa, sekä inhimillisyyttä. Varhaisiän
musiikinopettajalla on painava vastuu lapsen ja musiikin välisen suhteen syntymisestä. Toisaalta siitä kantaa vastuuta myös vanhemmat. Jokaisella lapsella tulisi olla oikeus musiikillisen lahjakkuutensa hyödyntämiseen. Orff ja Suzuki
auttavat meitä opettajia löytämään monipuoliset työtavat joilla voimme tukea lapsen musiikillisia
taitoja monipuolisesti.
Opinnäytteessä pyritään myös vahvistamaan käsityksiä musiikin merkityksestä luonnollisena osana arkista käyttäytymistämme. Työssä kirjoitetaan musiikillisen käyttäytymisen oivaltamisesta, sekä sen hyödyntämisestä musiikinopetuksessa. Työssä pohditaan, kuinka ympäristö vaikuttaa musiikinoppimiseen, ja kuinka musiikin oppiminen on yhtä kielen oppimisen kanssa. Samoja kysymyksiä ovat pohtineet sekä Carl Orff, että Shinichi Suzuki. Nämä pedagogiset näkemykset korostavat myös imitaation merkitystä musiikin hahmottamisessa. Improvisaatio syntyy luontevimmin imitaatiosta. Jokaista lasta tulisi rohkaista improvisaation kautta itseilmaisuun. Parhaimmassa tapauksessa improvisointi tukee musiikillisen minäkuvan kehitystä, tuo itsevarmuutta
sekä elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia jotka ovat erittäin tärkeitä musiikkisuhteen muovautuessa.
Musiikin opettajan odotetaan olevan varsinainen musiikin moniottelija. Molemmat näistä pedagogisista suuntautumisista asettavat tiettyjä toiveita ja tavoitteita opettajalle. Tarvitaan rohkeutta, luovuutta, tietoa ja taitoja. Tarvitaan kenties intohimoa, sekä inhimillisyyttä. Varhaisiän
musiikinopettajalla on painava vastuu lapsen ja musiikin välisen suhteen syntymisestä. Toisaalta siitä kantaa vastuuta myös vanhemmat. Jokaisella lapsella tulisi olla oikeus musiikillisen lahjakkuutensa hyödyntämiseen. Orff ja Suzuki
auttavat meitä opettajia löytämään monipuoliset työtavat joilla voimme tukea lapsen musiikillisia
taitoja monipuolisesti.