LAADUNHALLINTAJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN : Toimittajaverkoston laadunhallinnan työkalut ja johtaminen
Seppä, Jaakko (2014)
Seppä, Jaakko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212724
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Moventas Gears Oy:lle toimittajaverkoston laadunhallinnan tila sekä kehitettiin niitä menettelyitä, työkaluja ja johtamisen elementtejä, joita tarvitaan tässä toimintaympäristössä.
Työ rajattiin kohdistuvaksi C‐osakategoriaan. Tavoitteena oli edelleen kehittää ja elvyttää toimittajan ja Valmistusprosessin hyväksymismenettelyjä sekä luoda vastaanottotarkastukselle edellytykset raportoida seikkaperäisesti toimittajien laadun kehittymisestä sekä virheiden aiheuttamistakustannuksista.
Aihetta lähestyttiin konstruktiivisella tutkimusotteella johtamiseen ja laadunhallinnan keinoihin. Näitä laajennettiin kvantitatiivisella sisällöllä, joka kerättiin järjestämällä tilastointi osaksi vastaanottotarkastuksen päivittäistä toimintaa. Konstruktio testataan tapaustutkimuksella toimeksiantajalla.
Työ alkoi lähtötilanteen kartoituksella haastatteluin ja havaintojen tekemisellä toimintaympäristöstä. Havaintojen pohjalta tehtiin kirjallisuustutkimusta aiheesta, ilmiöistä ja ongelmanratkaisutekniikoista. Analyyttisinä työkaluina käytettiin muiden muassa benchmarkingia kilpailija‐ ja vertaisanalyysiin,FMEA: a riskien tunnistamiseen sekä yleisiä laatutyökaluja toimittajien arviointiin.
Tuloksena syntyivät toimittajaverkoston kokonaistilanteen kuvaus ja kehitys, uusi PPAP‐menettelyn kuvaus, vastaanottotarkastuksen kirjanpito sekä mittarit, analysointimenetelmiä, ohjeistuksia ja toimittajaverkoston laadunhallinnan kuvaus.
Työ rajattiin kohdistuvaksi C‐osakategoriaan. Tavoitteena oli edelleen kehittää ja elvyttää toimittajan ja Valmistusprosessin hyväksymismenettelyjä sekä luoda vastaanottotarkastukselle edellytykset raportoida seikkaperäisesti toimittajien laadun kehittymisestä sekä virheiden aiheuttamistakustannuksista.
Aihetta lähestyttiin konstruktiivisella tutkimusotteella johtamiseen ja laadunhallinnan keinoihin. Näitä laajennettiin kvantitatiivisella sisällöllä, joka kerättiin järjestämällä tilastointi osaksi vastaanottotarkastuksen päivittäistä toimintaa. Konstruktio testataan tapaustutkimuksella toimeksiantajalla.
Työ alkoi lähtötilanteen kartoituksella haastatteluin ja havaintojen tekemisellä toimintaympäristöstä. Havaintojen pohjalta tehtiin kirjallisuustutkimusta aiheesta, ilmiöistä ja ongelmanratkaisutekniikoista. Analyyttisinä työkaluina käytettiin muiden muassa benchmarkingia kilpailija‐ ja vertaisanalyysiin,FMEA: a riskien tunnistamiseen sekä yleisiä laatutyökaluja toimittajien arviointiin.
Tuloksena syntyivät toimittajaverkoston kokonaistilanteen kuvaus ja kehitys, uusi PPAP‐menettelyn kuvaus, vastaanottotarkastuksen kirjanpito sekä mittarit, analysointimenetelmiä, ohjeistuksia ja toimittajaverkoston laadunhallinnan kuvaus.