Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa : nostalgiset mainokset Tunturin elämyshakuisessa markkinointiviestinnässä
Oksman, Karoliina (2014)
Oksman, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yritys voi sisältömarkkinoinnin avulla menestyä digitaalisessa ja sosiaalisessa mediassa. Sisältömarkkinointi tarkoittaa kohderyhmälleen kiinnostavan, hyödyllisen ja viihdyttävän sisällön tarjoamista sellaisissa kanavissa, joissa kohderyhmä on mahdollista tavoittaa. Opinnäytetyössä tutkitaan erityisesti tarinan käyttöä sisältömarkkinoinnissa, mutta aihetta lähestytään myös elämysmarkkinoinnin näkökulmasta. Työn case-esimerkkinä on Tunturi-pyöränmerkin Facebook-sivuilla vuosina 2012–2013 toteutettu Retroperjantai-päivityssarja, jossa sisältönä käytettiin Tunturin 1920-
luvulta alkaen tuotettuja mainoksia.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Facebook-yleisö otti nostalgiset mainokset vastaan ja miten Tunturin omat markkinointiviestinnälliset tavoitteet sosiaalisen median osalta toteutuivat Retroperjantain kautta. Reaktiot mitattiin kokoamalla tilastoa päivitysten saamista Facebookin toiminnallisuuksista eli tykkäyksistä, kommenteista ja jakomääristä tilastot. Lukemia ja niiden taustasyitä arvioitiin sisältömarkkinoinnin ja Tunturin Facebook-viestinnän tavoitteiden näkökulmista.
Sosiaalisen median aikakaudella yrityksen on erotuttava satojen verkkosivujen ja palvelujen joukosta. Tämä onnistuu suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin avulla. Ei riitä, että yritys on niissä palveluissa, joissa muutkin ovat, vaan sen on valittava oikeat kanavat, joilla se voi tarjota määrittelemälleen kohderyhmälle tätä kiinnostavaa sisältöä.
luvulta alkaen tuotettuja mainoksia.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Facebook-yleisö otti nostalgiset mainokset vastaan ja miten Tunturin omat markkinointiviestinnälliset tavoitteet sosiaalisen median osalta toteutuivat Retroperjantain kautta. Reaktiot mitattiin kokoamalla tilastoa päivitysten saamista Facebookin toiminnallisuuksista eli tykkäyksistä, kommenteista ja jakomääristä tilastot. Lukemia ja niiden taustasyitä arvioitiin sisältömarkkinoinnin ja Tunturin Facebook-viestinnän tavoitteiden näkökulmista.
Sosiaalisen median aikakaudella yrityksen on erotuttava satojen verkkosivujen ja palvelujen joukosta. Tämä onnistuu suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin avulla. Ei riitä, että yritys on niissä palveluissa, joissa muutkin ovat, vaan sen on valittava oikeat kanavat, joilla se voi tarjota määrittelemälleen kohderyhmälle tätä kiinnostavaa sisältöä.