Ammatillisen koulutuksen ja työelämän tuntemus : opinto-ohjauksen opintojakso valmentavaan koulutukseen
Smolander, Jouni (2010)
Smolander, Jouni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031872
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda ammatillisiin perusopintoihin valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen käyttöön opinto-ohjauksen kurssi. Tällöin kaikki valmentavan koulutuksen opiskelijat Savon ammatti- ja aikuisopistossa saavat saman sisältöisen koulutuspaketin riippumatta opettajasta ja hänen koulutustaustastaan. Kurssin sisällön tavoitteena oli löytää erityisopiskelijalle realistinen jatkopolku ammatillisissa opinnoissa sekä lisätä hänen valmiuksiaan oman arjen hallinnassa.
Työn taustalla oli teoria kokemusperäisestä oppimisesta. Jokaisella oppijalla on henkilökohtaiset kokemuksensa, joita voidaan hyödyntää sekä yhteistoiminnallisesti, että yksilöllisesti ohjaustilanteessa. Kokemus on lähtökohta, mutta se ei takaa oppimista. Lisäksi tarvitaan ilmiön havainnointi ja tietoinen pohtiminen. Tällöin opettajan rooli korostuu oppisen ohjaajana ja voimavarana, joka ohjaa opiskelijaa kohti oikeaa suuntaa.
Teoriataustan avulla kehitettiin mallit oppitunneille. Määrällisesti ne vastaavat noin yhtä opintoviikkoa, mutta tarkkoja tuntimääriä ei ole kirjattu mihinkään. Opettaja päättää ja arvioi itse ryhmän tarvitsemat oppitunnit.
Työ osoitti, että opinto-ohjaus on olennaisessa osassa erityisopiskelijan tehdessä päätöksiä tulevaisuutensa suhteen. Ohjaajan rooli on tärkeä, jotta opiskelija pystyy käsittelemään saamaansa tietoa rakentavasti. Ohjaajan avulla opiskelija pystyy kehittämään ajatteluaan ja yhdistämään kokemusperäiset tietonsa uusiin rakenteisiin.
Työn taustalla oli teoria kokemusperäisestä oppimisesta. Jokaisella oppijalla on henkilökohtaiset kokemuksensa, joita voidaan hyödyntää sekä yhteistoiminnallisesti, että yksilöllisesti ohjaustilanteessa. Kokemus on lähtökohta, mutta se ei takaa oppimista. Lisäksi tarvitaan ilmiön havainnointi ja tietoinen pohtiminen. Tällöin opettajan rooli korostuu oppisen ohjaajana ja voimavarana, joka ohjaa opiskelijaa kohti oikeaa suuntaa.
Teoriataustan avulla kehitettiin mallit oppitunneille. Määrällisesti ne vastaavat noin yhtä opintoviikkoa, mutta tarkkoja tuntimääriä ei ole kirjattu mihinkään. Opettaja päättää ja arvioi itse ryhmän tarvitsemat oppitunnit.
Työ osoitti, että opinto-ohjaus on olennaisessa osassa erityisopiskelijan tehdessä päätöksiä tulevaisuutensa suhteen. Ohjaajan rooli on tärkeä, jotta opiskelija pystyy käsittelemään saamaansa tietoa rakentavasti. Ohjaajan avulla opiskelija pystyy kehittämään ajatteluaan ja yhdistämään kokemusperäiset tietonsa uusiin rakenteisiin.