Päiväkodin työntekijöiden kokemuksia Sapere-menetelmästä
Pulli, Einari (2014)
Pulli, Einari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212758
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty osana Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Lasten ruokakasvatus varhaiskasvatuksessa – hanketta.
Työssä käsitellään työntekijöiden kokemuksia Sapere-menetelmästä. Aihetta tutkittiin päiväkodin toiminnan, ruokakasvatuksen ja kasvatuskumppanuuden näkökulmista. Aineisto kerättiin haastattelemalla työntekijöitä päiväkodissa.
Sapere-menetelmää käytettiin päiväkodissa, mutta käytön määrä ja tavat vaihtelivat lapsiryhmästä ja työntekijästä riippuen. Eniten Saperea käytettiin ruokailuhetkien aikana. Lasten kanssa ei paljoa tehty ruokaa, mutta kun ruokaa tehtiin, niin lapset söivät sitä mielellään ja muun muassa salaattia kului enemmän. Työntekijöiden mukaan Saperea voitaisiin käyttää enemmän, sillä se on lasten mielestä mukavaa, ja sen avulla voidaan lapset saada syömään paremmin. Vanhempia ei ollut otettu mukaan Sapere-menetelmän käyttöön kovin paljoa, koska sen koettiin olevan hankalaa muun muassa vanhempainyhdistyksen puuttuessa. Jos Saperea käytettäisiin enemmän ryhmissä, niin vanhemmatkin otettaisiin mukaan enemmän. Vanhemmille on kuitenkin kerrottu Sapere-menetelmästä ja heidän kanssaan on puhuttu lasten ruokailutavoista. Saperen koettiin sopivan hyvin päiväkodin toimintaan, etenkin 3-5-vuotiaiden ryhmään.
Saperea on helppo käyttää, etenkin, jos siihen on saanut kunnolla koulutusta. Sapere on monipuolinen toimintamenetelmä, ja siihen voi liittää niin ruokahetket, aistit kuin vierailut torillakin. Kaikki työntekijät sanoivat, että aikovat jatkossa käyttää Saperea.
Työssä käsitellään työntekijöiden kokemuksia Sapere-menetelmästä. Aihetta tutkittiin päiväkodin toiminnan, ruokakasvatuksen ja kasvatuskumppanuuden näkökulmista. Aineisto kerättiin haastattelemalla työntekijöitä päiväkodissa.
Sapere-menetelmää käytettiin päiväkodissa, mutta käytön määrä ja tavat vaihtelivat lapsiryhmästä ja työntekijästä riippuen. Eniten Saperea käytettiin ruokailuhetkien aikana. Lasten kanssa ei paljoa tehty ruokaa, mutta kun ruokaa tehtiin, niin lapset söivät sitä mielellään ja muun muassa salaattia kului enemmän. Työntekijöiden mukaan Saperea voitaisiin käyttää enemmän, sillä se on lasten mielestä mukavaa, ja sen avulla voidaan lapset saada syömään paremmin. Vanhempia ei ollut otettu mukaan Sapere-menetelmän käyttöön kovin paljoa, koska sen koettiin olevan hankalaa muun muassa vanhempainyhdistyksen puuttuessa. Jos Saperea käytettäisiin enemmän ryhmissä, niin vanhemmatkin otettaisiin mukaan enemmän. Vanhemmille on kuitenkin kerrottu Sapere-menetelmästä ja heidän kanssaan on puhuttu lasten ruokailutavoista. Saperen koettiin sopivan hyvin päiväkodin toimintaan, etenkin 3-5-vuotiaiden ryhmään.
Saperea on helppo käyttää, etenkin, jos siihen on saanut kunnolla koulutusta. Sapere on monipuolinen toimintamenetelmä, ja siihen voi liittää niin ruokahetket, aistit kuin vierailut torillakin. Kaikki työntekijät sanoivat, että aikovat jatkossa käyttää Saperea.