Kotisivujen merkitys liikuntapalveluja tarjoavalle yritykselle
Saarikorpi, Viivi (2014)
Saarikorpi, Viivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061913154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061913154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia millaiset kotisivut liikuntapalveluja tarjoavalla yrityksellä tulee olla, sekä minkälaista tietoa käyttäjät sieltä etsivät ja miten he etsimänsä löytävät. Tarkoitus oli tutkia toimeksiantaja Tanhuvaaran Urheiluopiston kotisivujen käyttöä ja tavoitteena oli löytää ideoita niiden kehittämiseen. Digitaalisten markkinointikanavien käyttöä haluttiin rakentaa entistä kustannustehokkaampaan ja asiakasystävällisempään suuntaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta osakokonaisuudesta, joita olivat digitaalinen markkinointi, palvelujen markkinointi ja ostokäyttäytyminen. Digitaalisen markkinoinnin osassa keskityttiin erityisesti omiin verkkopalveluihin ja avattiin aiheeseen liittyviä käsitteitä, sekä käytiin läpi oman verkkopalvelun löydettävyyden parantamisen ja kävijäseurannan keinoja. Palvelujen markkinoinnissa käytiin läpi aiheeseen liittyvät perusperiaatteet ja avattiin palvelujen käsitettä. Ostokäyttäytymistä käsiteltäessä kuvattiin aiheeseen liittyvät käyttäytymisvaiheet ja ostokäyttäytymisen vaiheet verkossa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin teorian pohjalta rakennetun kyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi sekä avoimia, että strukturoituja kysymyksiä, joilla selvitettiin vastaajien taustatietoja, kiinnostuksenkohteita, tiedonhankintatottumuksia, verkko-ostamista ja Tanhuvaaran kotisivujen käyttöä. Kysely lähetettiin verkkokyselynä maaliskuussa 2014 Tanhuvaaran uutiskirjeen tilaajille. Vastauksia saatiin 132 kappaletta, eli vastausprosentti oli 13 %.
Tutkimuksessa selvisi, että internetin merkitys tiedonjakamisen ja -hankinnan kanavana on huomattavan suuri. Tutkimus ja teoria osoittivat Google-hakukoneen olevan tiedonhankinnan käytetyin keino. Tutkimustuloksista selvisi myös, että liikuntapalveluja tarjoavan yrityksen kotisivuja tulisi jatkuvasti päivittää ja hinnaston löytyminen helposti on tärkeää. Sivuille löydetään erityisesti hakemalla itse kohteen tai paikkakunnan nimellä. Suosittuja hakusanoja olivat myös mm. liikuntaloma ja liikuntapalvelu.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta osakokonaisuudesta, joita olivat digitaalinen markkinointi, palvelujen markkinointi ja ostokäyttäytyminen. Digitaalisen markkinoinnin osassa keskityttiin erityisesti omiin verkkopalveluihin ja avattiin aiheeseen liittyviä käsitteitä, sekä käytiin läpi oman verkkopalvelun löydettävyyden parantamisen ja kävijäseurannan keinoja. Palvelujen markkinoinnissa käytiin läpi aiheeseen liittyvät perusperiaatteet ja avattiin palvelujen käsitettä. Ostokäyttäytymistä käsiteltäessä kuvattiin aiheeseen liittyvät käyttäytymisvaiheet ja ostokäyttäytymisen vaiheet verkossa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin teorian pohjalta rakennetun kyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi sekä avoimia, että strukturoituja kysymyksiä, joilla selvitettiin vastaajien taustatietoja, kiinnostuksenkohteita, tiedonhankintatottumuksia, verkko-ostamista ja Tanhuvaaran kotisivujen käyttöä. Kysely lähetettiin verkkokyselynä maaliskuussa 2014 Tanhuvaaran uutiskirjeen tilaajille. Vastauksia saatiin 132 kappaletta, eli vastausprosentti oli 13 %.
Tutkimuksessa selvisi, että internetin merkitys tiedonjakamisen ja -hankinnan kanavana on huomattavan suuri. Tutkimus ja teoria osoittivat Google-hakukoneen olevan tiedonhankinnan käytetyin keino. Tutkimustuloksista selvisi myös, että liikuntapalveluja tarjoavan yrityksen kotisivuja tulisi jatkuvasti päivittää ja hinnaston löytyminen helposti on tärkeää. Sivuille löydetään erityisesti hakemalla itse kohteen tai paikkakunnan nimellä. Suosittuja hakusanoja olivat myös mm. liikuntaloma ja liikuntapalvelu.