Linja-autoliike E. Ahonen Ky:n bussivalmismatkojen kehittäminen
Väätäinen, Katri (2014)
Väätäinen, Katri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062013172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062013172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Linja-autoliike E. Ahonen Ky:n bussivalmis-matkoja. Linja-autolla tehtävien valmismatkojen suosio on hiipunut viime vuosina ja tutkimuksella pyritään löytämään uusia ideoita matkakohteiksi sekä selvitetään asiakkai-den tyytyväisyyttä Linja-autoliike E. Ahonen Ky:n bussivalmismatkoihin.
Teoriaosan alussa kerrotaan bussivalmismatkojen historiasta Suomessa, jonka jälkeen teoria siirtyy asiakaskeskeisyyteen. Saadakseen matkapaketit houkutteleviksi ja asiakkaat ostamaan matkan, on heidän odotusten täytyttävä jokseenkin jo matkaohjelmaa lukiessa. Tässä osiossa käsitellään näitä asiakkaiden odotuksia sekä heidän tarpeita ja motiiveja, kuinka ne ovat myös muuttuneet ajan mittaan. Ennen tutkimusosiota avataan tuote-kehityksen aihealuetta ja sitä, miten jo olemassa olevia tuotteita lähdetään kehittämään.
Tutkimus on toteutettu hyödyntäen sekä määrällisen, eli kvantitatiivisen-, että laadullisen, kvalitatiivisen, tutkimusmenetelmän parhaita puolia. Toimeksiantajan asiakkaille lähetettiin kyselylomake, joka sisälsi numeraalisia kysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tällä tavoin tutkimus sai määrällisesti luotettavia tuloksia, mutta antoi mahdollisuuden asiakkaalle myös tuoda omaperäisimmätkin toiveet ja mielipiteet esiin. Kyselylomakkeita palautui yhteensä 108 kappaletta.
Yrityksen henkilökuntaa haastattelemalla sekä asiakaskyselyllä saatiin monipuolinen kattaus parannusehdotuksia Linja-autoliike E. Ahonen Ky:n bussivalmismatkojen tuo-tekehittelyä varten. Merkittävimpänä nousi asiakkaiden omatoiminen aika kohdekau-pungissa, jonka pituutta halutaan lisätä valmismatkoilla. Kiehtovimpana kohteena asi-akkaat valitsivat luonnon ja Helsingin matkoista aikaa vietetään mieluiten teatterissa. Tutkimus osoitti Linja-autoliike E. Ahonen Ky:n asiakkaiden olevan hyvin tyytyväisiä yrityksen toimintaan, joten bussivalmismatkojen kehittäminen kohdistuu pääasiassa matkaohjelman sisältöön.
Teoriaosan alussa kerrotaan bussivalmismatkojen historiasta Suomessa, jonka jälkeen teoria siirtyy asiakaskeskeisyyteen. Saadakseen matkapaketit houkutteleviksi ja asiakkaat ostamaan matkan, on heidän odotusten täytyttävä jokseenkin jo matkaohjelmaa lukiessa. Tässä osiossa käsitellään näitä asiakkaiden odotuksia sekä heidän tarpeita ja motiiveja, kuinka ne ovat myös muuttuneet ajan mittaan. Ennen tutkimusosiota avataan tuote-kehityksen aihealuetta ja sitä, miten jo olemassa olevia tuotteita lähdetään kehittämään.
Tutkimus on toteutettu hyödyntäen sekä määrällisen, eli kvantitatiivisen-, että laadullisen, kvalitatiivisen, tutkimusmenetelmän parhaita puolia. Toimeksiantajan asiakkaille lähetettiin kyselylomake, joka sisälsi numeraalisia kysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tällä tavoin tutkimus sai määrällisesti luotettavia tuloksia, mutta antoi mahdollisuuden asiakkaalle myös tuoda omaperäisimmätkin toiveet ja mielipiteet esiin. Kyselylomakkeita palautui yhteensä 108 kappaletta.
Yrityksen henkilökuntaa haastattelemalla sekä asiakaskyselyllä saatiin monipuolinen kattaus parannusehdotuksia Linja-autoliike E. Ahonen Ky:n bussivalmismatkojen tuo-tekehittelyä varten. Merkittävimpänä nousi asiakkaiden omatoiminen aika kohdekau-pungissa, jonka pituutta halutaan lisätä valmismatkoilla. Kiehtovimpana kohteena asi-akkaat valitsivat luonnon ja Helsingin matkoista aikaa vietetään mieluiten teatterissa. Tutkimus osoitti Linja-autoliike E. Ahonen Ky:n asiakkaiden olevan hyvin tyytyväisiä yrityksen toimintaan, joten bussivalmismatkojen kehittäminen kohdistuu pääasiassa matkaohjelman sisältöön.