Karttapohjainen kaupunkimallinnus CityEnginellä
Koverola, Olli-Pekka (2014)
Koverola, Olli-Pekka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312821
Tiivistelmä
Kolmiulotteisella kaupunkimallilla tarkoitetaan kaupunkimallia, joka on yleensä mallinnettu kaupungin nykytilasta. Malleja voidaan käyttää muun muassa erilaisten projektien havainnollistamiseen tai uusien suunnitteluun. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka CityEngine sopii rakennusten mallintamiseen.
Teoriaosuudessa käytiin ensimmäiseksi läpi mallintamisen perusidea, minkä jälkeen siirryttiin itse kaupunkimalleihin ja aineistoihin. Tässä osiossa perehdyttiin muun muassa siihen, mitä kaupunkimallit ovat ja minkälaisiin tarkoituksiin niitä voidaan käyttää. Tämän lisäksi teoriaosuuteen kuului vielä kaupunkimallinnukseen tarkoitettujen aineistojen tutkiminen sekä perehtyminen työssä käytettyyn ohjelmistoon.
Työn aikana perehdyttiin muun muassa siihen, kuinka OpenStreetMap-karttapohja sopii työssä käytet-tyyn ohjelmaan sekä minkälaisia menetelmiä ohjelma tarjoaa rakennusten mallintamiseen. Työvaiheessa kerättiin talteen omia ajatuksia ohjelman soveltuvuudesta sekä erilaisista mallinnusmenetelmistä. Loppuen lopuksi selvisi, että erilaisia menetelmiä oli muutamia. Sääntöihin perustuva mallinnusmenetelmä sopii omasta mielestä niin rakennuksien kuin isompien alueiden mallintamiseen. Erittäin tarkkojen mallien mallintamiseen käyttäisin esimerkiksi SketchUpia ja ohjelman polygonal shape creation -työkalua hyvin yksinkertaisten muotojen tekemiseen.
Teoriaosuudessa käytiin ensimmäiseksi läpi mallintamisen perusidea, minkä jälkeen siirryttiin itse kaupunkimalleihin ja aineistoihin. Tässä osiossa perehdyttiin muun muassa siihen, mitä kaupunkimallit ovat ja minkälaisiin tarkoituksiin niitä voidaan käyttää. Tämän lisäksi teoriaosuuteen kuului vielä kaupunkimallinnukseen tarkoitettujen aineistojen tutkiminen sekä perehtyminen työssä käytettyyn ohjelmistoon.
Työn aikana perehdyttiin muun muassa siihen, kuinka OpenStreetMap-karttapohja sopii työssä käytet-tyyn ohjelmaan sekä minkälaisia menetelmiä ohjelma tarjoaa rakennusten mallintamiseen. Työvaiheessa kerättiin talteen omia ajatuksia ohjelman soveltuvuudesta sekä erilaisista mallinnusmenetelmistä. Loppuen lopuksi selvisi, että erilaisia menetelmiä oli muutamia. Sääntöihin perustuva mallinnusmenetelmä sopii omasta mielestä niin rakennuksien kuin isompien alueiden mallintamiseen. Erittäin tarkkojen mallien mallintamiseen käyttäisin esimerkiksi SketchUpia ja ohjelman polygonal shape creation -työkalua hyvin yksinkertaisten muotojen tekemiseen.