Markkinointisuunnitelma uudelle markkina-alueelle Case Distrub Scandinavia Oy
Tanttu, Laura (2014)
Tanttu, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812167
Tiivistelmä
Disturb Scandinavia Oy on suomalainen yritys, joka tarjoaa kattavan valikoiman vaatteita verkkokaupassaan Disturb.fi. Yritys on nyt valmis uusiin haasteisiin ja suunnittelee markkina-alueen laajentamista Ruotsin puolelle. Tämä laajennus vaatii markkinointisuunnitelman uu-delle markkina-alueelle.
Markkinointisuunnitelmaa lähdettiin työstämään analyyseilla, joiden avulla selvitettiin yrityk-sen nykytilannetta laajentamisen näkökulmasta. Nykytilannetta tutkaillaan lähtökohta- ja SWOT-analyysien sekä 4P- mallin avulla. Teoriapohjana käsitellään markkinointisuunnitelman laatimista, digitaalista markkinointia ja yrityksen poliittista ympäristöä. Aikaisempaan mark-kinointiin ja siihen liittyvään strategiaan tutustuttiin lähemmin kvalitatiivisen haastattelutut-kimuksen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin yrityksen toista omistajaa. Tavoitteena oli sel-vittää millaisia markkinointikeinoja yritys on tähän mennessä kokeillut. Haastattelusta selvisi yrityksen alkutaipaleen markkinointistrategian olleen hyvin kokeilunpohjainen. Liikkeelle läh-dettiin pienistä piireistä, pienillä budjeteilla, tavoitteena tunnettavuuden saaminen. Yrityk-sen hyväksi kokemaksi markkinointikanavaksi haastattelusta nousi esille Facebook.
Markkinointisuunnitelmassa keskitytään digitaaliseen markkinointiin, pääpainona sosiaalinen media. Suunnitelman kuuluvat ehdotukset sisältävät Facebook-mainontaa, Instagramin sekä sähköpostimarkkinointia. Uudelle markkina-alueella lähdetään liikkeelle tutuilla markkinointi-kanavilla. Facebook-sivusto on osoittautunut hyväksi kanavaksi markkinoinnille sekä asiakas-suhteiden ylläpitoon. Ruotsinkielinen Facebook-sivu on hyvä kanava saada näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Facebook-mainonta on hyvin monipuolista ja sieltä löytyy jokaisen yrityksen bud-jettiin sopiva markkinointivaihtoehto. Instagramin välityksellä yritys voi jakaa kuvia tuotteis-taan ja toiminnastaan, sekä ottaa asiakkaita mukaan kuvien jakamiseen. Sähköpostimarkki-nointi toimii kanava uusien asiakkaiden huomion kiinnittämiseen ja vanhojen asiakassuhteiden ylläpitoon. Sähköpostitse lähetettävässä uutiskirjeessä asiakkaille voidaan tiedottaa verkko-kaupan toiminnasta, tuotteista ja kampanjoista.
Markkinointisuunnitelmaa lähdettiin työstämään analyyseilla, joiden avulla selvitettiin yrityk-sen nykytilannetta laajentamisen näkökulmasta. Nykytilannetta tutkaillaan lähtökohta- ja SWOT-analyysien sekä 4P- mallin avulla. Teoriapohjana käsitellään markkinointisuunnitelman laatimista, digitaalista markkinointia ja yrityksen poliittista ympäristöä. Aikaisempaan mark-kinointiin ja siihen liittyvään strategiaan tutustuttiin lähemmin kvalitatiivisen haastattelutut-kimuksen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin yrityksen toista omistajaa. Tavoitteena oli sel-vittää millaisia markkinointikeinoja yritys on tähän mennessä kokeillut. Haastattelusta selvisi yrityksen alkutaipaleen markkinointistrategian olleen hyvin kokeilunpohjainen. Liikkeelle läh-dettiin pienistä piireistä, pienillä budjeteilla, tavoitteena tunnettavuuden saaminen. Yrityk-sen hyväksi kokemaksi markkinointikanavaksi haastattelusta nousi esille Facebook.
Markkinointisuunnitelmassa keskitytään digitaaliseen markkinointiin, pääpainona sosiaalinen media. Suunnitelman kuuluvat ehdotukset sisältävät Facebook-mainontaa, Instagramin sekä sähköpostimarkkinointia. Uudelle markkina-alueella lähdetään liikkeelle tutuilla markkinointi-kanavilla. Facebook-sivusto on osoittautunut hyväksi kanavaksi markkinoinnille sekä asiakas-suhteiden ylläpitoon. Ruotsinkielinen Facebook-sivu on hyvä kanava saada näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Facebook-mainonta on hyvin monipuolista ja sieltä löytyy jokaisen yrityksen bud-jettiin sopiva markkinointivaihtoehto. Instagramin välityksellä yritys voi jakaa kuvia tuotteis-taan ja toiminnastaan, sekä ottaa asiakkaita mukaan kuvien jakamiseen. Sähköpostimarkki-nointi toimii kanava uusien asiakkaiden huomion kiinnittämiseen ja vanhojen asiakassuhteiden ylläpitoon. Sähköpostitse lähetettävässä uutiskirjeessä asiakkaille voidaan tiedottaa verkko-kaupan toiminnasta, tuotteista ja kampanjoista.