Sisäisen viestinnän kehittäminen SOK riskienhallinnan ja osuuskauppojen välillä
Nousiainen, Juuso (2014)
Nousiainen, Juuso
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311620
Tiivistelmä
Yrityksen liiketoiminnan onnistuneisuudessa sisäinen viestintä on olennainen osa. Hyvin organisoituna se parantaa tehokkuutta ja sitouttaa yrityksen henkilökuntaa työtehtäviinsä. Laiminlyötynä sisäinen viestintä vaikuttaa kielteisesti koko yrityksen toimintaan.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) riskienhallintayksikölle. Tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotus uuden viestintäkanavan ominaisuuksista, jolla tehostaa SOK riskienhallinnan ja alueosuuskauppojen yritysturvallisuusyhteyshenkilöiden välistä sisäistä viestintää. Viestintäkanava suunniteltiin S-ryhmän uudistettuun sisäiseen verkkoon.
Jotta viestintäkanava palvelisi parhaiten käyttäjiensä tarpeita, selvitettiin tutkimuksella millainen viestintäkanavan tulisi olla sisällöltään. Tietoperusta työlle muodostui sisäisen viestinnän ja sosiaalisen median kirjallisuudesta sekä visuaalisen suunnittelun teoriasta. Empiirinen aineisto kerättiin aivoriihi-työpajalla sekä verkkokyselyllä.
Tutkimustulokset osoittivat, että suunnitteilla oleva viestintäkanava palvelisi parhaiten käyttäjiensä tarpeita, mikäli sinne lisättäisiin osio tiedotteista, yhteystiedoista, usein kysytyistä kysymyksistä sekä materiaalipankista. Tuloksien ja käytetyn teorian pohjalta luotiin kehittämisehdotus, jolla esitettiin ratkaisu SOK riskienhallintayksikön ja alueosuuskauppojen välisen uuden viestintäkanavan sisällölle. Tuotos luovutettiin SOK riskienhallintayksikön päällikölle viestintäkanavan kehittämisprojektiin käytettäväksi.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) riskienhallintayksikölle. Tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotus uuden viestintäkanavan ominaisuuksista, jolla tehostaa SOK riskienhallinnan ja alueosuuskauppojen yritysturvallisuusyhteyshenkilöiden välistä sisäistä viestintää. Viestintäkanava suunniteltiin S-ryhmän uudistettuun sisäiseen verkkoon.
Jotta viestintäkanava palvelisi parhaiten käyttäjiensä tarpeita, selvitettiin tutkimuksella millainen viestintäkanavan tulisi olla sisällöltään. Tietoperusta työlle muodostui sisäisen viestinnän ja sosiaalisen median kirjallisuudesta sekä visuaalisen suunnittelun teoriasta. Empiirinen aineisto kerättiin aivoriihi-työpajalla sekä verkkokyselyllä.
Tutkimustulokset osoittivat, että suunnitteilla oleva viestintäkanava palvelisi parhaiten käyttäjiensä tarpeita, mikäli sinne lisättäisiin osio tiedotteista, yhteystiedoista, usein kysytyistä kysymyksistä sekä materiaalipankista. Tuloksien ja käytetyn teorian pohjalta luotiin kehittämisehdotus, jolla esitettiin ratkaisu SOK riskienhallintayksikön ja alueosuuskauppojen välisen uuden viestintäkanavan sisällölle. Tuotos luovutettiin SOK riskienhallintayksikön päällikölle viestintäkanavan kehittämisprojektiin käytettäväksi.