Optimaalisen kilpailuedun tuottava liiketoimintamalli vaatesuunnitteluyritykselle
Silvennoinen, Sari (2014)
Silvennoinen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305457
Tiivistelmä
Optimaalisen kilpailuedun tuottava liiketoimintamalli vaatesuunnitteluyritykselle
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella vaatesuunnitteluyritykselle kannattava liiketoimintamalli, jolla se erottuu positiivisesti kilpailijoistaan.
Teorian pohjalla keskityttiin Alexander Osterwaldesin Business Model Canvas-liiketoimintamallista kolmeen tärkeään osa-alueeseen: toimintaprosessit ja logistiikka, yhteistyökumppanit sekä kannattavuus.
Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin vaatesuunnitteluyrityksille tehtyä teemahaastattelua, jonka kysymykset oli rakennettu valittujen teemojen ympärille.
Tutkimustuloksia pohdittiin haastatteluvastauksien kautta etsimällä vastauksista yhtäläisyyksiä, eroja sekä erityisiä huomioita kilpailuetujen etsimiseksi. Vastaukset sijoitettiin lopuksi kannattavuutta mittaavaan SWOT-analyysiin, jonka pohjalta tehtiin päätelmiä, miten vahvuudet käytetään hyväksi, heikkoudet muutetaan vahvuuksiksi, tulevaisuuden mahdollisuudet hyödynnetään ja uhat vältetään. Johtopäätöksiin koottiin vastauksia vaatesuunnitteluyrityksen toimintamenetelmäksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella vaatesuunnitteluyritykselle kannattava liiketoimintamalli, jolla se erottuu positiivisesti kilpailijoistaan.
Teorian pohjalla keskityttiin Alexander Osterwaldesin Business Model Canvas-liiketoimintamallista kolmeen tärkeään osa-alueeseen: toimintaprosessit ja logistiikka, yhteistyökumppanit sekä kannattavuus.
Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin vaatesuunnitteluyrityksille tehtyä teemahaastattelua, jonka kysymykset oli rakennettu valittujen teemojen ympärille.
Tutkimustuloksia pohdittiin haastatteluvastauksien kautta etsimällä vastauksista yhtäläisyyksiä, eroja sekä erityisiä huomioita kilpailuetujen etsimiseksi. Vastaukset sijoitettiin lopuksi kannattavuutta mittaavaan SWOT-analyysiin, jonka pohjalta tehtiin päätelmiä, miten vahvuudet käytetään hyväksi, heikkoudet muutetaan vahvuuksiksi, tulevaisuuden mahdollisuudet hyödynnetään ja uhat vältetään. Johtopäätöksiin koottiin vastauksia vaatesuunnitteluyrityksen toimintamenetelmäksi.