Kvalitatiivinen esitutkimus kotimaisten pelikehitys- ja äänituotantoyritysten yhteistyön kehittämiseksi
La Grassa, Philippe (2014)
La Grassa, Philippe
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062713258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062713258
Tiivistelmä
Kotimaisen äänituotanto- ja pelialan välistä yhteistyötä ja sen kehittämisen mahdollisuuksia ei ole aikaisemmin juuri tutkittu, ja siksi tämän opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena oli luoda uutta tietoa molemmille aloille. Pääasiallisena tarkastelun kohteena olivat kotimaisen pelialan yritysten nykyiset äänituotannolliset toimintaperiaatteet sekä alojen välisen yhteistyön määrä ja laatu. Nykyistä äänituotantoa ja yhteistyötä tutkittiin pääasiassa haastattelemalla molempien alojen kotimaisia ammattilaisia. Lisäksi työtä varten selvitettiin pelialan rakenteita sekä peliäänen teoriaa, sillä molemmat vaikuttavat osaltaan siihen miten ja missä määrin yhteistyötä voidaan kehittää. Ongelmina yhteistyön selvittämisessä olivat kuitenkin aiemman tiedon puute sekä se, etteivät nämä kaksi tuotantoalaa tuntuneet kohtaavan pelialan tuotantomarkkinoilla. Tavoitteena olikin ennen kaikkea luoda ja lisätä tietoa, jotta mahdollisen yhteistyön kehittämistä voitaisiin edes jossain määrin harkita.
Esitutkimuksen aikana selvisi, etteivät pelialan yritykset juuri ulkoistaneet äänituotantoaan tai sen osia kotimaisiin äänituotantoalan yrityksiin, jotka puolestaan keskittyivät lähinnä elokuva- ja televisiotuotantoon. Pelialan yrityksiin on muodostunut vakiintuneita suhteita peliäänen itseoppineisiin freelancereihin, joista useimmat toimivat erityisesti pelimusiikin säveltäjinä toimittuaan ensin pitkään pelialan harrastuspiireissä. Satunnaista yhteistyötä muun muassa Foley -tuotannon osalta on etenkin suurissa peliprojekteissa, mutta tämäkin tapahtuu ensisijaisesti pitkään yhteistyötä tehneiden tahojen välillä. Mielenkiintoinen havainto oli, että joillain kotimaisilla äänituotantoalan yrityksillä on kuitenkin ollut yhteistyötä ulkomaisten pelialan yritysten kanssa erittäin hyvin lopputuloksin.
Tämän työn ensisijaisena johtopäätöksenä on, etteivät alat juuri tiedä toisistaan tai toistensa toimintakulttuurista eivätkä kohtaa nykyisillä tuotantomarkkinoilla. Vaikka molempien alojen äänituotannon ammattilaiset tuntevat perinteiset tavat tuottaa ääntä toistensa medioihin, vaikuttaa siltä, että erityisesti ääntä ja sen tuotantoa tuntemattomille pelialan toimijoille yhteistyön tekeminen äänituotantoalan yritysten kanssa tuntuu etäiseltä vaihtoehdolta nykyisessä tilanteessa. Tämä johtuu erityisesti alojen tuotantoprosessien eroista, resurssihaasteista sekä äänituotantoalan yrityksiin kohdistuvista kehittämispaineista. Pelikehitys- ja äänituotantoalan yhteistyön laajentaminen edellyttääkin panostamista erityisesti koulutuksen kehittämiseen sekä pelikehitystä että äänituotantoa opettavissa koulutusohjelmissa.
Esitutkimuksen aikana selvisi, etteivät pelialan yritykset juuri ulkoistaneet äänituotantoaan tai sen osia kotimaisiin äänituotantoalan yrityksiin, jotka puolestaan keskittyivät lähinnä elokuva- ja televisiotuotantoon. Pelialan yrityksiin on muodostunut vakiintuneita suhteita peliäänen itseoppineisiin freelancereihin, joista useimmat toimivat erityisesti pelimusiikin säveltäjinä toimittuaan ensin pitkään pelialan harrastuspiireissä. Satunnaista yhteistyötä muun muassa Foley -tuotannon osalta on etenkin suurissa peliprojekteissa, mutta tämäkin tapahtuu ensisijaisesti pitkään yhteistyötä tehneiden tahojen välillä. Mielenkiintoinen havainto oli, että joillain kotimaisilla äänituotantoalan yrityksillä on kuitenkin ollut yhteistyötä ulkomaisten pelialan yritysten kanssa erittäin hyvin lopputuloksin.
Tämän työn ensisijaisena johtopäätöksenä on, etteivät alat juuri tiedä toisistaan tai toistensa toimintakulttuurista eivätkä kohtaa nykyisillä tuotantomarkkinoilla. Vaikka molempien alojen äänituotannon ammattilaiset tuntevat perinteiset tavat tuottaa ääntä toistensa medioihin, vaikuttaa siltä, että erityisesti ääntä ja sen tuotantoa tuntemattomille pelialan toimijoille yhteistyön tekeminen äänituotantoalan yritysten kanssa tuntuu etäiseltä vaihtoehdolta nykyisessä tilanteessa. Tämä johtuu erityisesti alojen tuotantoprosessien eroista, resurssihaasteista sekä äänituotantoalan yrityksiin kohdistuvista kehittämispaineista. Pelikehitys- ja äänituotantoalan yhteistyön laajentaminen edellyttääkin panostamista erityisesti koulutuksen kehittämiseen sekä pelikehitystä että äänituotantoa opettavissa koulutusohjelmissa.