Säästämisen ja sijoittamisen opas palveluneuvojakoulutukseen
Määttä, Juha-Matti; Kolari, Juha (2014)
Määttä, Juha-Matti
Kolari, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229311
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvä opas eräälle eu-rooppalaiselle rahoitusalalla toimivalle yritykselle. Tässä opinnäytetyössä kutsumme tätä yritystä nimellä Yritys X. Tavoitteena oli tehdä opas Yritys X:ssä aloittelevien palveluneuvojien koulutusjak-solle. Opinnäytetyössä käsitellään säästämiseen ja sijoittamiseen liittyviä asioita sen pohjalta, mitä palveluneuvojan tulee tietää ja osata työssään.
Molemmat opinnäytetyön tekijät työskentelevät kyseisessä yrityksessä palveluneuvojina ja ovat käyneet läpi tämän koulutusjakson. Lähtökohtana opinnäytetyölle oli opinnäytetyöntekijöiden havaitsema tarve tämän tyyppiseen lisämateriaaliin koulutusjaksolle. Ideaa ehdotettiin Yritys X:lle, jossa oltiin samaa mieltä työn tarpeellisuudesta ja annettiin lupa tehdä kyseinen työ.
Opinnäytetyön alkuosassa tutkimme sitä, miten syntyy hyvä opas. Haastattelimme teemahaas-tattelulla kahta Yritys X:n Helsingin keskusta-alueen uusien palveluneuvojien kouluttajaa. Selvitimme haastattelun avulla, minkälaiseen käyttöön kouluttajat tämän materiaalin haluavat. Tämän jälkeen tutkimme, millaisin tavoin ihminen oppii ja kehittyy sekä miten sitä voi edesauttaa tekstin ja kuvien avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksen, eli säästämisen ja sijoittamisen oppaan, tarkoituksena on lisätä uusien palveluneuvojien tietotaitoa ja näin ollen parantaa valmiuksia annettaessa sijoitusneu-vontaa asiakkaille. Opinnäytetyön teoriaosuudessa keräsimme tietoa sijoittamisesta sen pe-rusteella, mitä palveluneuvoja tarvitsee työssään. Rajasimme työn näillä kriteereillä ja keräsimme tietoa viidestä eri sijoittamisen osa-alueesta. Näitä ovat osakesijoittaminen, korkosijoittaminen, rahastosijoittaminen, verotus sekä sijoitussuunnitelma.
Toiminnalliseen opinnäytetyöhön kerätyn materiaalin pohjalta lopputuloksena tehtiin säästämisen ja sijoittamisen opas. Opas tehtiin Word-muotoon ja se tulostetaan jokaiselle uudelle palveluneuvojalle koulutuksen lisämateriaaliksi. Opas otettiin ensin testikäyttöön yhden palveluneuvojakoulutusryhmän kanssa ja siitä saadun palautteen perusteella syntyi valmis versio, joka otetaan käyttöön.
Molemmat opinnäytetyön tekijät työskentelevät kyseisessä yrityksessä palveluneuvojina ja ovat käyneet läpi tämän koulutusjakson. Lähtökohtana opinnäytetyölle oli opinnäytetyöntekijöiden havaitsema tarve tämän tyyppiseen lisämateriaaliin koulutusjaksolle. Ideaa ehdotettiin Yritys X:lle, jossa oltiin samaa mieltä työn tarpeellisuudesta ja annettiin lupa tehdä kyseinen työ.
Opinnäytetyön alkuosassa tutkimme sitä, miten syntyy hyvä opas. Haastattelimme teemahaas-tattelulla kahta Yritys X:n Helsingin keskusta-alueen uusien palveluneuvojien kouluttajaa. Selvitimme haastattelun avulla, minkälaiseen käyttöön kouluttajat tämän materiaalin haluavat. Tämän jälkeen tutkimme, millaisin tavoin ihminen oppii ja kehittyy sekä miten sitä voi edesauttaa tekstin ja kuvien avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksen, eli säästämisen ja sijoittamisen oppaan, tarkoituksena on lisätä uusien palveluneuvojien tietotaitoa ja näin ollen parantaa valmiuksia annettaessa sijoitusneu-vontaa asiakkaille. Opinnäytetyön teoriaosuudessa keräsimme tietoa sijoittamisesta sen pe-rusteella, mitä palveluneuvoja tarvitsee työssään. Rajasimme työn näillä kriteereillä ja keräsimme tietoa viidestä eri sijoittamisen osa-alueesta. Näitä ovat osakesijoittaminen, korkosijoittaminen, rahastosijoittaminen, verotus sekä sijoitussuunnitelma.
Toiminnalliseen opinnäytetyöhön kerätyn materiaalin pohjalta lopputuloksena tehtiin säästämisen ja sijoittamisen opas. Opas tehtiin Word-muotoon ja se tulostetaan jokaiselle uudelle palveluneuvojalle koulutuksen lisämateriaaliksi. Opas otettiin ensin testikäyttöön yhden palveluneuvojakoulutusryhmän kanssa ja siitä saadun palautteen perusteella syntyi valmis versio, joka otetaan käyttöön.