Sitoutuminen ja motivaatio vuokratyössä
Kulmala, Juhani (2014)
Kulmala, Juhani
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014072213339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014072213339
Tiivistelmä
Henkilöstöpalveluala on kasvanut ja kehittynyt merkittävästi viimeisen kahden vuosikymmenen aikana Suomessa ja alan ennustetaan jatkavan kasvuaan. Alan nopean kehittymisen vuoksi alasta oleva tietopohja vanhenee osittain nopeasti. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa ajankohtaista tietoa henkilöstöpalvelualan palveluista tutkimalla vuokratyöntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota. Tutkimus toteutettiin Carrot –konsernin (myöh. Carrot) vuokratyöntekijöille, jonka vuoksi tutkimuksella pyrittiin myös tuottamaan arvokasta tietoa Carrotille palveluiden laadusta liiketoiminnan kehittämisen työkaluksi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee henkilöstöpalvelualaa, Carrot –konsernia, sekä sitoutumis- ja motivaatioteorioita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Carrotin vuokratyöntekijöille keväällä 2014. Kysely suoritettiin Webropol –ohjelmiston avulla internetissä kaikille Carrotin vuokratyöntekijöille, joita kyselyn julkaisunajankohtana oli 558. Kyselyyn vastasi 248 vuokratyöntekijää ja vastausprosentiksi muodostui 44,4 %. Vastaukset analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS- ohjelmiston avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat vuokratyöntekijöiden olevan pääasiallisesti sitoutuneita ja motivoituneita ollen tyytyväisiä vuokratyösuhteeseen. Sitoutumiseen vaikutti pääasiallisesti kokemus kaikkien osapuolten vastavuoroisesta tunneperäisestä sitoutumisesta ja arvostuksesta, sekä työstä saatu tyydytys. Vuokratyöntekijän motivaatioon vaikuttivat merkittävimmin työn sisäiset tekijät esim. työn mielekkyys, työssä viihtyvyys ja tunne arvostuksesta. Tulokset osoittivat vuokratyöntekijöiden sitoutuvan vahvemmin käyttäjäyritykseen kuin henkilöstövuokrausyritykseen. Taustatekijöiden tarkastelu osoitti iän ja perheenlisäyksen lisäävän vuokratyöntekijöiden sitoutumista.
Huomionarvoisena johtopäätöksenä tutkimuksen pohjalta voidaan pitää käyttäjäyrityksen korostunutta merkitystä vuokratyöntekijöiden sitoutumiseen ja motivaatioon alan palveluiden tulevaisuuden kehityksessä. Jatkopäätelmänä tutkimuksessa on käsitelty sitoutumisen ja motivaation oletettua vahvempaa yhteyttä yhdistellen viitekehyksessä esitettyjä sitoutumis- ja motivaatioteorioita yhteneväiseksi tuloksia selittäväksi teoreettiseksi näkökulmaksi. Tutkimuksen rajatun toimintaympäristön vuoksi tulee tutkimuksen tuloksiin henkilöstöpalvelualaan yleistettävinä tuloksina suhtautua kriittisesti.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Carrotin vuokratyöntekijöille keväällä 2014. Kysely suoritettiin Webropol –ohjelmiston avulla internetissä kaikille Carrotin vuokratyöntekijöille, joita kyselyn julkaisunajankohtana oli 558. Kyselyyn vastasi 248 vuokratyöntekijää ja vastausprosentiksi muodostui 44,4 %. Vastaukset analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS- ohjelmiston avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat vuokratyöntekijöiden olevan pääasiallisesti sitoutuneita ja motivoituneita ollen tyytyväisiä vuokratyösuhteeseen. Sitoutumiseen vaikutti pääasiallisesti kokemus kaikkien osapuolten vastavuoroisesta tunneperäisestä sitoutumisesta ja arvostuksesta, sekä työstä saatu tyydytys. Vuokratyöntekijän motivaatioon vaikuttivat merkittävimmin työn sisäiset tekijät esim. työn mielekkyys, työssä viihtyvyys ja tunne arvostuksesta. Tulokset osoittivat vuokratyöntekijöiden sitoutuvan vahvemmin käyttäjäyritykseen kuin henkilöstövuokrausyritykseen. Taustatekijöiden tarkastelu osoitti iän ja perheenlisäyksen lisäävän vuokratyöntekijöiden sitoutumista.
Huomionarvoisena johtopäätöksenä tutkimuksen pohjalta voidaan pitää käyttäjäyrityksen korostunutta merkitystä vuokratyöntekijöiden sitoutumiseen ja motivaatioon alan palveluiden tulevaisuuden kehityksessä. Jatkopäätelmänä tutkimuksessa on käsitelty sitoutumisen ja motivaation oletettua vahvempaa yhteyttä yhdistellen viitekehyksessä esitettyjä sitoutumis- ja motivaatioteorioita yhteneväiseksi tuloksia selittäväksi teoreettiseksi näkökulmaksi. Tutkimuksen rajatun toimintaympäristön vuoksi tulee tutkimuksen tuloksiin henkilöstöpalvelualaan yleistettävinä tuloksina suhtautua kriittisesti.