Planering och implementering av en kommersiell webbtidning : Ett konceptutvecklingsarbete
Moilanen, Satu (2014)
Moilanen, Satu
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404063922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404063922
Tiivistelmä
Tein työharjoitteluni suomalaisessa Dynamo Advertising Oy-mainostoimistossa. Heidän asiakkaansa, Sokos Oy Ab, tarvitsi monikanavaisen kauneuteen keskittyvän konseptin, joka toimisi trendien luojana ja inspiroisi kaikkia suomalaisia naisia kauneudenhoidossa. Konseptiin kuului ehdotus verkkolehdestä, joka yhdistäisi alleen medioita ja tukisi leh-den printtiversiota. Verkkolehden tehtäviksi toivottiin monipuolisen materiaalin jakamis-ta, lukijoiden aktivoimista osallistumaan tapahtumiin, tuotteiden esittelemistä ja niiden ostamisen mahdollistamista verkkokaupasta. Verkkolehden interaktiivisuus oli tärkeä seikka, kuten myös sen helppokäyttöisyys, yhtäläisyys muun konseptin kanssa ja yhdis-täminen sosiaaliseen mediaan. Koko konseptin toteutuskielenä oli suomi. Niukka tiedon-anto, tiukka aikataulu ja vähäinen opastus tekivät projektista haastavan. Verkkolehdessä tarvittavia teknisiä lähtökohtia ei kerrottu ja ne lähtivät suunnittelussa oletuksesta. Teh-tävänäni oli verkkolehden sisältö- ja toiminnallisuusmahdollisuuksien kartoittaminen, rautalankamallin rakentaminen ja ulkoasun toteutus. Lopuksi kehitin verkkoon HTML- ja CSS- kielillä salasanasuojatun testiversion, joka esitettiin asiakkaalle osana konseptia. Lopputyöni tavoitteina oli selvittää hyvän käyttöliittymän ominaisuudet, ja että verkko-lehti otetaan käyttöön. Tässä työssä raportoin verkkolehden prosessista ja keskustelen sen lopputuloksesta.