Ajoneuvoliikenteen automaattinen videolaskenta
Alkila, Heikki (2014)
Alkila, Heikki
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014080713392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014080713392
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Trafix Oy, jossa työn ohjaajana toimi Juha Lappeteläinen (ins. AMK). Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia liikenteen määriin ja sujuvuuteen liittyviä tietotarpeita sekä testata video-laskentatekniikka liikennelaskentojen tekemiseen.
Trafixissa tehdään jatkuvasti liikennelaskentoja erilaisiin asiakastarpeisiin. Laskennat on tehty tähän asti käsin, koska sopivia laitteita ja ohjelmistoja ei ole ollut olemassa. Yleensä tarpeena on liittymien liikenteen laskeminen sekä ajoneuvoliikenteen erotteleminen kääntymissuunnittain, mihin perin-teiset laskentalaitteet eivät sovellu. Videolaskenta koetaan kiinnostavaksi menetelmäksi, koska sillä voidaan laskea liikennettä myös liittymissä. Me-netelmää ei ole tiettävästi aiemmin testattu Suomessa.
Videolaskennan testaamista varten saatiin koekäyttöön ranskalainen OD Soft-liikenteen laskentaohjelma, jonka toimivuutta tarkasteltiin Espoossa ja Helsingissä eri liittymissä kuvatuilla videoilla. Menetelmän virhettä tutkit-tiin vertaamalla laskentaohjelman tuloksia käsilaskennan tuloksiin.
Työn tuloksena voidaan todeta, että liikenteen automaattinen videolasken-ta on mahdollista. Liikenteen määrän suhteen laskentaohjelman virhe on sopivissa olosuhteissa alle viisi prosenttia. Sääolosuhteisiin ja kameran si-joittamiseen liittyvän epävarmuuden vuoksi ei voida kuitenkaan antaa ta-kuita laskentatarkkuudesta. Ajoneuvojen luokittelu eri ryhmiin ei toiminut OD Softilla edes tyydyttävällä tasolla.
Työstä saatuja tuloksia esitellään jatkossa liikenteen määrätietoa tarvitsevil-le tahoille, kuten kunnille. Menetelmä ei ole vielä riittävän tarkka ja luotet-tava kaikkiin tarkoituksiin, mutta lupaavien tulosten johdosta kehitystä kannattaa seurata.
Trafixissa tehdään jatkuvasti liikennelaskentoja erilaisiin asiakastarpeisiin. Laskennat on tehty tähän asti käsin, koska sopivia laitteita ja ohjelmistoja ei ole ollut olemassa. Yleensä tarpeena on liittymien liikenteen laskeminen sekä ajoneuvoliikenteen erotteleminen kääntymissuunnittain, mihin perin-teiset laskentalaitteet eivät sovellu. Videolaskenta koetaan kiinnostavaksi menetelmäksi, koska sillä voidaan laskea liikennettä myös liittymissä. Me-netelmää ei ole tiettävästi aiemmin testattu Suomessa.
Videolaskennan testaamista varten saatiin koekäyttöön ranskalainen OD Soft-liikenteen laskentaohjelma, jonka toimivuutta tarkasteltiin Espoossa ja Helsingissä eri liittymissä kuvatuilla videoilla. Menetelmän virhettä tutkit-tiin vertaamalla laskentaohjelman tuloksia käsilaskennan tuloksiin.
Työn tuloksena voidaan todeta, että liikenteen automaattinen videolasken-ta on mahdollista. Liikenteen määrän suhteen laskentaohjelman virhe on sopivissa olosuhteissa alle viisi prosenttia. Sääolosuhteisiin ja kameran si-joittamiseen liittyvän epävarmuuden vuoksi ei voida kuitenkaan antaa ta-kuita laskentatarkkuudesta. Ajoneuvojen luokittelu eri ryhmiin ei toiminut OD Softilla edes tyydyttävällä tasolla.
Työstä saatuja tuloksia esitellään jatkossa liikenteen määrätietoa tarvitsevil-le tahoille, kuten kunnille. Menetelmä ei ole vielä riittävän tarkka ja luotet-tava kaikkiin tarkoituksiin, mutta lupaavien tulosten johdosta kehitystä kannattaa seurata.