Ryhmäkokonaisuus itsenäistyville nuorille aikuisille : Narratiivisuus ja luovat toiminnot
Hakala, Sanna; Viita, Veera (2014)
Hakala, Sanna
Viita, Veera
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081113403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081113403
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työelämään käytettävä kuuden ryhmäkerran kokonaisuus ja esittää kehitysehdotuksia ensimmäisen version parantamiseksi kohderyhmältä saatujen palautteiden pohjalta. Kohderyhmä koostui viidestä itsenäistyvästä, nuoresta aikuisesta. Tarkoituksena oli ohjaajien tekemien havaintojen ja päiväkirjamerkintöjen avulla tarkastella narratiivisuuden ja luovien toimintojen käyttöä ja toteutumista ryhmässä.
Aineisto koostui ryhmäläisten palautteista ja ohjaajien tekemistä havainnoista sekä päiväkirjamerkinnöistä ryhmäprosessin ajalta. Ryhmäläisten palautteet kerättiin systemaattisesti jokaisen ryhmäkerran päätteeksi kirjallisten palautekysymysten avulla.
Ryhmäkerroilla käytettiin menetelminä erilaisia luovia toimintoja ja rentoutumisharjoituksia. Ryhmäprosessia ohjasi narratiivinen lähestymistapa ja Inhimillisen toiminnan malli. Ryhmän ohjaajien asettamat tavoitteet ryhmäkerroille nostettiin teoriasta ja muodostettiin vastaamaan asiakasryhmän tarpeita.
Ryhmäläisten palautteista saatujen tulosten pohjalta ilmeni, että suunniteltu ryhmäkokonaisuus oli pääpiirteittään toimiva ja kehitysideoita saatiin vähän. Toiminnot koettiin pääpiirteittäin mielekkäinä ja sovellettavina myös omaan elämään. Ohjaajien havaintojen pohjalta ryhmäkokonaisuutta voitaisiin kehittää vielä narratiivisuuden parempana ilmenemisenä. Luovien toimintojen, etenkin valmiiden kuvien ja eri rentoutusmenetelmien käyttö kyseisen asiakasryhmän kanssa oli tuloksellista. Jatkotutkimusten kannalta voidaan todeta, että pidempiaikainen ryhmäprosessi ja suurempi ryhmäkoko antaisivat luotettavampia ja yleistettävämpiä tuloksia narratiivisen lähestymistavan ja luovien toimintojen käytöstä itsenäistyvien nuorten aikuisten kanssa.
Aineisto koostui ryhmäläisten palautteista ja ohjaajien tekemistä havainnoista sekä päiväkirjamerkinnöistä ryhmäprosessin ajalta. Ryhmäläisten palautteet kerättiin systemaattisesti jokaisen ryhmäkerran päätteeksi kirjallisten palautekysymysten avulla.
Ryhmäkerroilla käytettiin menetelminä erilaisia luovia toimintoja ja rentoutumisharjoituksia. Ryhmäprosessia ohjasi narratiivinen lähestymistapa ja Inhimillisen toiminnan malli. Ryhmän ohjaajien asettamat tavoitteet ryhmäkerroille nostettiin teoriasta ja muodostettiin vastaamaan asiakasryhmän tarpeita.
Ryhmäläisten palautteista saatujen tulosten pohjalta ilmeni, että suunniteltu ryhmäkokonaisuus oli pääpiirteittään toimiva ja kehitysideoita saatiin vähän. Toiminnot koettiin pääpiirteittäin mielekkäinä ja sovellettavina myös omaan elämään. Ohjaajien havaintojen pohjalta ryhmäkokonaisuutta voitaisiin kehittää vielä narratiivisuuden parempana ilmenemisenä. Luovien toimintojen, etenkin valmiiden kuvien ja eri rentoutusmenetelmien käyttö kyseisen asiakasryhmän kanssa oli tuloksellista. Jatkotutkimusten kannalta voidaan todeta, että pidempiaikainen ryhmäprosessi ja suurempi ryhmäkoko antaisivat luotettavampia ja yleistettävämpiä tuloksia narratiivisen lähestymistavan ja luovien toimintojen käytöstä itsenäistyvien nuorten aikuisten kanssa.