KARELIA - AMMATTIKORKEAKOULUN NUORTEN KOULUTUKSEN OPISKELIJOIDEN STRESSIN JA OPISKELU-UUPUMUKSEN KOKEMINEN
Mononen, Anna-Reetta (2014)
Mononen, Anna-Reetta
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081513459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081513459
Tiivistelmä
Pitkään jatkunut opiskeluihin liittyvä stressialtistus johtaa pahimmillaan opiskelu-uupumuksen syntymiseen ja opiskelukyvyn alenemiseen. Opiskelu-uupumus voi johtaa psyykkiseen oireiluun ja vaikuttaa merkitsevästi opiskelijan kykyyn selviytyä opinnoistaan ja jokapäiväisestä elämästään.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka paljon Karelia-ammattikorkeakoulun nuorten koulutuksen opiskelijat kokevat stressiä, opiskelu-uupumusta ja stressiin sekä uupumukseen liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Tarkoituksena oli myös selvittää näiden asioiden liittymistä opintoihin. Aineiston keruu toteutettiin sähköisesti kvantitatiivisena, puolistrukturoituna kyselytutkimuksena
tammi-helmikuun vaihteessa 2014. Vastaajamäärä tutkimuksessa oli 521. Aineiston analyysissa hyödynnettiin SPSS-tilasto-
ohjelmaa.
Karelia-ammattikorkeakoulun nuorten koulutuksen opiskelijat kokivat stressiä ja opiskelu-uupumusta vähemmän, mutta stressiin ja opiskelu-uupumukseen liittyvien oireiden
kokeminen oli yleisempää verrattuna aiempiin tutkimustuloksiin. Yleisimmin opiskelijat kokivat niska-
hartiaseudun kipuja, jännittyneisyyttä tai hermostuneisuutta, keskittymisvaikeuksia sekä väsymystä tai heikkouden tuntemuksia. Naiset kokivat miehiä useammin stressin ja uupumuksen tunteita ja niihin liittyviä oireita. Koulutusaloittain vertailtuna kulttuurialan sekä
yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alan opiskelijat olivat muiden alojen opiskelijoita stressaantuneempia ja uupuneempia, ja he kokivat erilaisia
oireita enemmän.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää opiskeluterveydenhuollon työn toteuttamisessa ja kehittämisessä sekä Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Opinnäytetyön tuloksien avulla opiskelijoiden psyykkistä hyvinvointia pystytään tukemaan kohdennetusti niin koulutusaloittain, opintojen aloitusvuosittain kuin sukupuolenkin mukaisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka paljon Karelia-ammattikorkeakoulun nuorten koulutuksen opiskelijat kokevat stressiä, opiskelu-uupumusta ja stressiin sekä uupumukseen liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Tarkoituksena oli myös selvittää näiden asioiden liittymistä opintoihin. Aineiston keruu toteutettiin sähköisesti kvantitatiivisena, puolistrukturoituna kyselytutkimuksena
tammi-helmikuun vaihteessa 2014. Vastaajamäärä tutkimuksessa oli 521. Aineiston analyysissa hyödynnettiin SPSS-tilasto-
ohjelmaa.
Karelia-ammattikorkeakoulun nuorten koulutuksen opiskelijat kokivat stressiä ja opiskelu-uupumusta vähemmän, mutta stressiin ja opiskelu-uupumukseen liittyvien oireiden
kokeminen oli yleisempää verrattuna aiempiin tutkimustuloksiin. Yleisimmin opiskelijat kokivat niska-
hartiaseudun kipuja, jännittyneisyyttä tai hermostuneisuutta, keskittymisvaikeuksia sekä väsymystä tai heikkouden tuntemuksia. Naiset kokivat miehiä useammin stressin ja uupumuksen tunteita ja niihin liittyviä oireita. Koulutusaloittain vertailtuna kulttuurialan sekä
yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alan opiskelijat olivat muiden alojen opiskelijoita stressaantuneempia ja uupuneempia, ja he kokivat erilaisia
oireita enemmän.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää opiskeluterveydenhuollon työn toteuttamisessa ja kehittämisessä sekä Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Opinnäytetyön tuloksien avulla opiskelijoiden psyykkistä hyvinvointia pystytään tukemaan kohdennetusti niin koulutusaloittain, opintojen aloitusvuosittain kuin sukupuolenkin mukaisesti.