Yrityksen visuaalisen ilmeen uudistaminen, esimerkkiyritys SWK Energy Oy
Tolonen, Ekaterina (2014)
Tolonen, Ekaterina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082013517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082013517
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on toimeksiantajayrityksen visuaalisen ilmeen uudistaminen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on sähkö- ja televerkkojen rakentamiseen erikoistunut suomalainen yritys SWK Energy Oy. Lähtökohtana työn aiheelle oli se, että yrityksen logo oli keksitty nopeasti ja siihen ei oltu panostettu yhtään. Toimeksiantaja kuitenkin ymmärtää, että yrityksen visuaalinen ilme on tärkeä osa yrityskuvaa ja haluaa luoda luotettavan ja laadukkaan ilmeen. Tämä opinnäytetyö sisältää visuaalisen ilmeen uudistamisprosessin kuvauksen, jonka tavoitteena on toiminnan kehittäminen ja prosessin kuvauksen kautta oppiminen.
Tämä projekti toteutettiin kesällä 2012. Suunnitteluvaihe kesti pari kuukautta ja toteutus noin kuukauden verran. Visuaalisen ilmeen suunnittelun lähtökohtana oli yrityksen identiteetti, joka koostuu yrityksen liikeideasta, arvoista, visiosta, toimintaperiaatteista. Työn teoriaosuus käsittelee yrityksen visuaalista ilmettä ja sen elementtejä, mm. logoa, tunnusvärejä, typografiaa ja kirjaintyylejä. Yhtenäinen visuaalinen ilme luo asiakkaille mielikuvan yrityksestä ja sen persoonallisuudesta ja samalla erottaa yrityksen kilpailijoistaan. Suunniteltua ilmettä käytetään kaikissa markkinointimateriaaleissa, jotta yrityksen ilme jää paremmin kohderyhmän mieleen.
Työn tuotos on SWK Energy Oy:lle suunniteltu logotyyppi ja erilaiset sovellukset kuten käyntikortti, henkilökortti, asiakirjapohja, Internet–sivujen ulkomuoto ja kulkuneuvojen teippaukset. Visuaalinen ilme on suunniteltu pitkäaikaiseksi vastaamaan yrityksen arvoja ja luomaan mielikuvaa luotettavasta yrityksestä.
Tämä projekti toteutettiin kesällä 2012. Suunnitteluvaihe kesti pari kuukautta ja toteutus noin kuukauden verran. Visuaalisen ilmeen suunnittelun lähtökohtana oli yrityksen identiteetti, joka koostuu yrityksen liikeideasta, arvoista, visiosta, toimintaperiaatteista. Työn teoriaosuus käsittelee yrityksen visuaalista ilmettä ja sen elementtejä, mm. logoa, tunnusvärejä, typografiaa ja kirjaintyylejä. Yhtenäinen visuaalinen ilme luo asiakkaille mielikuvan yrityksestä ja sen persoonallisuudesta ja samalla erottaa yrityksen kilpailijoistaan. Suunniteltua ilmettä käytetään kaikissa markkinointimateriaaleissa, jotta yrityksen ilme jää paremmin kohderyhmän mieleen.
Työn tuotos on SWK Energy Oy:lle suunniteltu logotyyppi ja erilaiset sovellukset kuten käyntikortti, henkilökortti, asiakirjapohja, Internet–sivujen ulkomuoto ja kulkuneuvojen teippaukset. Visuaalinen ilme on suunniteltu pitkäaikaiseksi vastaamaan yrityksen arvoja ja luomaan mielikuvaa luotettavasta yrityksestä.