Tiiminvetäjän tehtävänkuva palvelukeskuksessa
Juutinen, Jaana (2014)
Juutinen, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090413751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090413751
Tiivistelmä
Toimintaympäristön jatkuva ja nopea muuttuminen edellyttää myös organisaatiotasolla hierarkkista johtamismallia kevyempää johtamista. Ratkaisuksi on kehitetty tiimejä ja tiimityötä myös julkisen sektorin palveluorganisaatioissa. Tiimityö tarvitsee kuitenkin onnistuakseen aina johtamista ja tiiminvastaava toimii tiimissä sisäisenä johtajana.
On todettu, että tiiminvastaavan tehtävänkuva muotoutuu aina organisaation oman tarpeen mukaisesti, joten valmista tehtävänkuvaa ei voida siirtää organisaatiosta toiseen. Määritellyn tehtävänkuvan avulla voidaan arvioida työn vaativuutta sekä muodostaa yhtenäinen tehtävänkuva.Tuloksien avulla voidaan tarkistaa tiiminvastaavan palkkiota sekä organisoida tiiminvastaavien työtä palvelukeskuksessa sekä hyödyntää tiiminvastaavan rekrytointivaiheessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä ovat tiiminvetäjän tehtävät palvelutalon tiimeissä sekä saada tietoa, minkälaista tukea tiiminvetäjät tarvitsivat tehtäviensä suorittamiseen. Tiiminvastaavan tehtäviin muodostui viisi yläluokkaa; tiedotus, organisointi,yhteistyö, asiantuntijuus sekä motivointi. Tiiminvastaavien tukeen muodostui neljä yläluokkaa; luottamus, vertaistuki, tehtävien arvostus sekä osaamisen kehittäminen. Tiiminvastaavan ominaisuuksina ja taitoina pidettiin johtamistaitoa, tiimityötaitoa sekä asiantuntijataitoja.
On todettu, että tiiminvastaavan tehtävänkuva muotoutuu aina organisaation oman tarpeen mukaisesti, joten valmista tehtävänkuvaa ei voida siirtää organisaatiosta toiseen. Määritellyn tehtävänkuvan avulla voidaan arvioida työn vaativuutta sekä muodostaa yhtenäinen tehtävänkuva.Tuloksien avulla voidaan tarkistaa tiiminvastaavan palkkiota sekä organisoida tiiminvastaavien työtä palvelukeskuksessa sekä hyödyntää tiiminvastaavan rekrytointivaiheessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä ovat tiiminvetäjän tehtävät palvelutalon tiimeissä sekä saada tietoa, minkälaista tukea tiiminvetäjät tarvitsivat tehtäviensä suorittamiseen. Tiiminvastaavan tehtäviin muodostui viisi yläluokkaa; tiedotus, organisointi,yhteistyö, asiantuntijuus sekä motivointi. Tiiminvastaavien tukeen muodostui neljä yläluokkaa; luottamus, vertaistuki, tehtävien arvostus sekä osaamisen kehittäminen. Tiiminvastaavan ominaisuuksina ja taitoina pidettiin johtamistaitoa, tiimityötaitoa sekä asiantuntijataitoja.