Suomen Agilityliiton ulkoisen viestinnän ja imagon kehittäminen
Kosonen, Tyyni-Tuuli (2014)
Kosonen, Tyyni-Tuuli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090813803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090813803
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Suomen Agilityliiton markkinointiviestintää. Tavoitteena oli saada kehitysehdotuksia ja tapoja parantaa ulkoista viestintää suurelle yleisölle, potentiaalisille harrastajille ja lajin seuraajille. Agilityliiton tavoitteena on saada nostettua agilityn arvostusta mediassa ja tuoda esiin lajin urheilullista statusta. Työn keskeisimpiä teemoja olivat media näkyvyyden ja mainonnan parantaminen sekä imagoon vaikuttaminen.
Työ on kirjoituspöytätutkimus, jossa on hyödynnetty erilaisia analyysejä. Analyysien ja teorian pohjalta tehtiin suunnitelma medianäkyvyyden parantamisesta. Työssä on myös pyritty tuomaan erilaisia keinoja Agilityliitolle siitä, miten se voi vaikuttaa mielikuviin lajista ja päästä kohti tavoiteimagoa. Työssä perehdyttiin myös arvokilpailuiden viestintään. Teorian ja havainnoinnin pohjalta tuotettiin ulkoisen viestinnän kehityssuunnitelma vuoden 2015 Pohjoismaiden mestaruuskilpailuille. Suunnitelma keskittyi mainonnan keinoihin.
Työn kautta selvisi, että Agilityliiton ulkoinen viestintä on menossa oikeaan suuntaan. Agilityliiton pyrkimyksenä on ulkoisen viestinnän tavoitteellinen kehittäminen sen eri osa-alueilla. Työtä tehdessä ilmeni kuitenkin paljon hyödyntämättömiä kanavia ja keinoja, joita ei vielä ole käytetty tunnettuuden ja tavoiteimagon eteenpäin viemisessä. Myös medianäkyvyyden lisäämiseen tuotiin keinoja monipuolisesti.
Työ on kirjoituspöytätutkimus, jossa on hyödynnetty erilaisia analyysejä. Analyysien ja teorian pohjalta tehtiin suunnitelma medianäkyvyyden parantamisesta. Työssä on myös pyritty tuomaan erilaisia keinoja Agilityliitolle siitä, miten se voi vaikuttaa mielikuviin lajista ja päästä kohti tavoiteimagoa. Työssä perehdyttiin myös arvokilpailuiden viestintään. Teorian ja havainnoinnin pohjalta tuotettiin ulkoisen viestinnän kehityssuunnitelma vuoden 2015 Pohjoismaiden mestaruuskilpailuille. Suunnitelma keskittyi mainonnan keinoihin.
Työn kautta selvisi, että Agilityliiton ulkoinen viestintä on menossa oikeaan suuntaan. Agilityliiton pyrkimyksenä on ulkoisen viestinnän tavoitteellinen kehittäminen sen eri osa-alueilla. Työtä tehdessä ilmeni kuitenkin paljon hyödyntämättömiä kanavia ja keinoja, joita ei vielä ole käytetty tunnettuuden ja tavoiteimagon eteenpäin viemisessä. Myös medianäkyvyyden lisäämiseen tuotiin keinoja monipuolisesti.