Lahden varhaiskasvatuspalveluiden prosessien tunnistaminen ja kuvaaminen
Halme, Minna (2014)
Halme, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091113877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091113877
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena, jonka tavoitteena oli tunnistaa ja kuvata Lahden kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden ydinprosessit ja osaprosessit. Tunnistettujen ja kuvattujen prosessien avulla selkeytetään ja tehostetaan työn tekemistä, sekä tuetaan johtamista työyhteisöissä.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli vaikuttaa varhaiskasvatuksen laatuun ja yhtenäistää varhaiskasvatuksen toimintatapoja. Prosessien tunnistamisen ja kuvaamisen avulla kehitettiin myös moniammatillista ja poikkihallinnollista yhteistyötä.
Tietoperusta hankkeesta muodostui laatuun, varhaiskasvatuksen laatuun ja prosesseihin liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin toimintatutkimusta ja kommunikatiivista toimintatutkimusta.
Menetelmänä hankkeessa käytettiin kommunikatiivista toimintatutkimusta. Siinä ovat keskeistä työkonferenssit, joita tässä hankkeessa kutsutaan työpajoiksi. Kehittämishankkeeseen osallistujat muodostivat ydinkehittäjäjoukon ja moniammatillisia asiantuntijaryhmiä. Näillä kokoonpanoilla tunnistettiin ja kuvattiin prosesseja demokraattisen dialogin kautta. Kehittämishanke toteutettiin syksyn 2012 ja kevään 2014 välisenä aikana.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyivät prosessikuvaukset Lahden varhaiskasvatukseen.Hankkeen kuluessa vahvistui käsitys siitä, että varhaiskasvatuksen prosessien ja laatutyön parissa on vielä paljon kehitettävää. Kehittämishankkeessa tehty työ ja käydyt lukuisat keskustelut toimivat jatkotyössä vahvana pohjana myös hankkeen jälkeen tapahtuvalle kehittämistyölle.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli vaikuttaa varhaiskasvatuksen laatuun ja yhtenäistää varhaiskasvatuksen toimintatapoja. Prosessien tunnistamisen ja kuvaamisen avulla kehitettiin myös moniammatillista ja poikkihallinnollista yhteistyötä.
Tietoperusta hankkeesta muodostui laatuun, varhaiskasvatuksen laatuun ja prosesseihin liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin toimintatutkimusta ja kommunikatiivista toimintatutkimusta.
Menetelmänä hankkeessa käytettiin kommunikatiivista toimintatutkimusta. Siinä ovat keskeistä työkonferenssit, joita tässä hankkeessa kutsutaan työpajoiksi. Kehittämishankkeeseen osallistujat muodostivat ydinkehittäjäjoukon ja moniammatillisia asiantuntijaryhmiä. Näillä kokoonpanoilla tunnistettiin ja kuvattiin prosesseja demokraattisen dialogin kautta. Kehittämishanke toteutettiin syksyn 2012 ja kevään 2014 välisenä aikana.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyivät prosessikuvaukset Lahden varhaiskasvatukseen.Hankkeen kuluessa vahvistui käsitys siitä, että varhaiskasvatuksen prosessien ja laatutyön parissa on vielä paljon kehitettävää. Kehittämishankkeessa tehty työ ja käydyt lukuisat keskustelut toimivat jatkotyössä vahvana pohjana myös hankkeen jälkeen tapahtuvalle kehittämistyölle.