Support for international nursing students' professional development during practical placements
Nurmilaukas, Lisa; Tefera, Aemad (2014)
Nurmilaukas, Lisa
Tefera, Aemad
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411723
Tiivistelmä
Sairaanhoitajaopinnot kestävät kolme ja puoli vuotta, minkä aikana opiskelijoilla on useita harjoittelujaa eri sairaanhoidon ympäristöissä. Kansainvälinen sairaanhoitajaopiskelija opiskelee Suomessa vieraalla kielellä ja vieraassa kulttuurissa. Kielelliset ja kulttuurilliset erot voivat hankaloittaa opintoja, kuten aikaisemmissa tutkimuksissa on huomattu. Tämän tutkimustyön tavoitteena olikin tunnistaa kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden saama tuki ammatilliselle kasvulle harjoitteluiden aikana ja millaista tukea he saavat tuutoreiltaan, opettajiltaan sekä mahdollisilta muilta tahoilta harjoitteluiden aikana.
Tutkimustyön kohteena olivat kolmannen vuoden kansainväliset sairaanhoitajaopiskelijat, joita pyydettiin täyttämään kyselylomake tuesta ammatilliselle kasvulle harjoitteluiden aikana. Yhteensä kuusi (6) kansainvälistä sairaanhoitajaopiskelijaa vastasi kyselyyn. Data analyysi tehtiin käyttäen kvalitatiivista sisältöanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella kansainväliset sairaanhoitajaopiskelijat saavat tukea harjoitteluiden aikana ohjaajiltaan. Tuki kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden opettajilta oli vaihtelevaa. Opintosuunnitelman ulkopuoliset suomen kielen kurssit olivat omalta osaltaan tukevia, koska siten kansainväliset sairaanhoitajaopiskelijat pystyivät harjoittelemaan suomen kielen osaamistaan ennen harjoitteluita.
Tutkimustyön kohteena olivat kolmannen vuoden kansainväliset sairaanhoitajaopiskelijat, joita pyydettiin täyttämään kyselylomake tuesta ammatilliselle kasvulle harjoitteluiden aikana. Yhteensä kuusi (6) kansainvälistä sairaanhoitajaopiskelijaa vastasi kyselyyn. Data analyysi tehtiin käyttäen kvalitatiivista sisältöanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella kansainväliset sairaanhoitajaopiskelijat saavat tukea harjoitteluiden aikana ohjaajiltaan. Tuki kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden opettajilta oli vaihtelevaa. Opintosuunnitelman ulkopuoliset suomen kielen kurssit olivat omalta osaltaan tukevia, koska siten kansainväliset sairaanhoitajaopiskelijat pystyivät harjoittelemaan suomen kielen osaamistaan ennen harjoitteluita.