Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Myyntilaskuprosessi ja sen kustannukset suomalaisissa pk-yrityksissä
Forssell, Sanni (2014)
Forssell, Sanni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091513964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091513964
Tiivistelmä
Myyntilaskuprosessi on tärkeässä osassa yritysten liiketoiminnassa ja viiveet tai virheet siinä voivat vaarantaa koko liiketoiminnan heikon maksukyvyn vuoksi. Myyntilaskutus näkyy myös asiakkaille, jonka vuoksi se vaikuttaa yrityksen imagoon.
Myyntilaskuprosessiin kuuluu myyntitilaus, tuotteen tai palvelun toimittaminen asiakkaalle, laskun laatiminen ja lähetys, laskujen arkistointi ja myyntireskontra. Myyntireskontran alle kuuluu myös maksujen kuittaus ja mahdolliset perintätoimenpiteet. Sähköistyminen on tuonut uusia mahdollisuuksia myyntilaskuprosessin hoitoon, ja se sekä pienentää ajankäyttöä ja kustannuksia että vähentää virheitä.
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Etevä tietopalveluyhtiölle, joka on pienille ja keskisuurille yrityksille kustannustehokkaita ja korkealaatuisia infrastruktuuripalveluja tuottava yritys. Heidän tavoitteenaan on pitää huolta tietotekniikan sujuvuudesta, jotta asiakasyritykset voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla hieman suurempaa määrää yrityksiä puhelimessa ja lisäksi muutamaa yritystä vielä kasvokkain tarkemman prosessikuvauksen aikaansaamiseksi. Haastattelut tehtiin keväällä 2014 ja tutkimusmetodina käytettiin määrällisen ja laadullisen tutkimuksen yhdistelmää. Haastattelu koostui strukturoidusta kysymyspohjasta, mutta haasteltavien yritysten määrä oli lähempänä laadullista tutkimusta. Lisäksi tuloksia analysoitiin osin määrällisesti ja osin laadullisesti.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella myyntilaskuprosessin kulkua suomalaisissa pk-yrityksissä ja selvittää siihen kuluva aika ja aiheutuvat kustannukset. Opinnäytetyön viitekehys käsittelee myyntilaskuprosessia tarjouksen tekemisestä asiakkaan maksusuoritukseen. Lisäksi on käyty läpi myyntilaskutukseen kuluva aika ja siitä aiheutuvat kustannukset. Tämän jälkeen on esitetty tutkimuksen tulokset ja verrattu niitä viitekehykseen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin, että myyntilaskuprosessi toimii hyvin pitkälle manuaalisesti suurimassa osassa yrityksistä. Koko prosessiin kuluva aika tarjouksesta laskun valmiiksi saamiseen on kuukaudessa keskimäärin 158,90 tuntia ja kustannukset 6371,96 euroa.
Myyntilaskuprosessiin kuuluu myyntitilaus, tuotteen tai palvelun toimittaminen asiakkaalle, laskun laatiminen ja lähetys, laskujen arkistointi ja myyntireskontra. Myyntireskontran alle kuuluu myös maksujen kuittaus ja mahdolliset perintätoimenpiteet. Sähköistyminen on tuonut uusia mahdollisuuksia myyntilaskuprosessin hoitoon, ja se sekä pienentää ajankäyttöä ja kustannuksia että vähentää virheitä.
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Etevä tietopalveluyhtiölle, joka on pienille ja keskisuurille yrityksille kustannustehokkaita ja korkealaatuisia infrastruktuuripalveluja tuottava yritys. Heidän tavoitteenaan on pitää huolta tietotekniikan sujuvuudesta, jotta asiakasyritykset voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla hieman suurempaa määrää yrityksiä puhelimessa ja lisäksi muutamaa yritystä vielä kasvokkain tarkemman prosessikuvauksen aikaansaamiseksi. Haastattelut tehtiin keväällä 2014 ja tutkimusmetodina käytettiin määrällisen ja laadullisen tutkimuksen yhdistelmää. Haastattelu koostui strukturoidusta kysymyspohjasta, mutta haasteltavien yritysten määrä oli lähempänä laadullista tutkimusta. Lisäksi tuloksia analysoitiin osin määrällisesti ja osin laadullisesti.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella myyntilaskuprosessin kulkua suomalaisissa pk-yrityksissä ja selvittää siihen kuluva aika ja aiheutuvat kustannukset. Opinnäytetyön viitekehys käsittelee myyntilaskuprosessia tarjouksen tekemisestä asiakkaan maksusuoritukseen. Lisäksi on käyty läpi myyntilaskutukseen kuluva aika ja siitä aiheutuvat kustannukset. Tämän jälkeen on esitetty tutkimuksen tulokset ja verrattu niitä viitekehykseen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin, että myyntilaskuprosessi toimii hyvin pitkälle manuaalisesti suurimassa osassa yrityksistä. Koko prosessiin kuluva aika tarjouksesta laskun valmiiksi saamiseen on kuukaudessa keskimäärin 158,90 tuntia ja kustannukset 6371,96 euroa.