E-portfolio ja iPad: työssäoppimisen dokumentoinnin ja ohjauksen uudet välineet
Korvenranta, Saija (2014)
Korvenranta, Saija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091213914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091213914
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli kehittää työssäoppimista suorittaville merkonomiopiskelijoille joustavia ja monipuolisia menetelmiä oman ammatillisen kasvun dokumentointiin ja reflektointiin iPadeja sekä e-portfolioita hyödyntämällä. Toissijaisena tavoitteena oli luoda uusia opiskelijoiden työssäoppimista tukevia toimintamalleja työssäoppimista ohjaaville opettajille sekä työpaikkaohjaajille. Tutkimus perustuu Sähköistyvä työelämä – Tabletit ja sähköiset alustat työssäoppimisen tukena ammatillisessa opetuksessa -hankkeeseen, jonka tavoitteena oli kehittää työpaikkaohjaajien, opettajien sekä opiskelijoiden valmiuksia käyttää tieto- ja viestintäteknisiä välineitä työssäoppimisen ja sen ohjauksen tukena. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena Suomen Liikemiesten Kauppaopistossa ajalla 9/2013–3/2014. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja sen pohjalta kirjoitettua tutkimuspäiväkirjaa, opiskelijoille ja työpaikkaohjaajille suunnattuja kyselylomakkeita sekä työssäoppimista ohjaavan opettajan haastattelua.
Tutkimuksen perusteella e-portfolion kirjoittaminen auttaa opiskelijoita reflektoimaan omaa oppimistaan ja vahvistaa näin ammatillista kasvua työssäoppimisen aikana. E-portfolio tukee myös työssäoppimisen ohjausta, sillä dokumentoitu oppimisprosessi on helppo palauttaa mieleen ohjauskeskusteluissa. Osalle opiskelijoista e-portfolion kirjoittaminen oli vaikeaa, koska he kokivat sen kaltaisen työskentelytavan vieraaksi. Tästä voidaan päätellä, että e-portfoliotyöskentely kannattaisi aloittaa heti opintojen alussa. Tähän tutkimukseen osallistuneet opiskelijat kokivat, että heidän henkilökohtaiset älypuhelimensa soveltuvat iPadeja paremmin työssäoppimisen dokumentointiin. Laitteissa on lähes samat ominaisuudet ja älypuhelinta on pienemmän kokonsa vuoksi helpompi kuljettaa mukana. Tämän tutkimustuloksen perusteella opiskelijat voisivat tulevaisuudessa hyödyntää enemmän omia älypuhelimiaan opiskelussa sen sijaan, että lainaisivat oppilaitoksen iPadeja. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää työssäoppimisen dokumentoinnissa ja ohjauksessa myös muissa ammatillisissa tutkinnoissa, ulkomailla tapahtuvassa työssäoppimisessa sekä aikuisten ammatillisissa näyttötutkinnoissa.
Tutkimuksen perusteella e-portfolion kirjoittaminen auttaa opiskelijoita reflektoimaan omaa oppimistaan ja vahvistaa näin ammatillista kasvua työssäoppimisen aikana. E-portfolio tukee myös työssäoppimisen ohjausta, sillä dokumentoitu oppimisprosessi on helppo palauttaa mieleen ohjauskeskusteluissa. Osalle opiskelijoista e-portfolion kirjoittaminen oli vaikeaa, koska he kokivat sen kaltaisen työskentelytavan vieraaksi. Tästä voidaan päätellä, että e-portfoliotyöskentely kannattaisi aloittaa heti opintojen alussa. Tähän tutkimukseen osallistuneet opiskelijat kokivat, että heidän henkilökohtaiset älypuhelimensa soveltuvat iPadeja paremmin työssäoppimisen dokumentointiin. Laitteissa on lähes samat ominaisuudet ja älypuhelinta on pienemmän kokonsa vuoksi helpompi kuljettaa mukana. Tämän tutkimustuloksen perusteella opiskelijat voisivat tulevaisuudessa hyödyntää enemmän omia älypuhelimiaan opiskelussa sen sijaan, että lainaisivat oppilaitoksen iPadeja. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää työssäoppimisen dokumentoinnissa ja ohjauksessa myös muissa ammatillisissa tutkinnoissa, ulkomailla tapahtuvassa työssäoppimisessa sekä aikuisten ammatillisissa näyttötutkinnoissa.