Aikuiskoulutuksen sisutusalan perus- ja ammattitutkinnon koulutussuunnitelma
Viitasalo, Jari (2014)
Viitasalo, Jari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214123
Tiivistelmä
Ammatillinen aikuiskoulutus tarkoittaa työelämässä toimiville tai toimineille aikuisille tarkoitettua koulutusta. Koulutussuunnitelmat laaditaan tutkintojen perusteiden mukaan kuitenkin niin, että työelämän tarpeet tulee huomioitua. Sisustusala on nykyään hyvin suosittu ja työllistävä ala. Opinnäytteen tarkoitus oli laatia yhtenäinen koulutussuunnitelma sisustusalan osaamiseen sisustusalan perus- ja ammattitutkintoon valmistavissa koulutuksissa Teuvan aikuiskoulutuskeskus TEAK:lle.
Opinnäytteessä selvitin aikuiskoulutusta koulutuksen, tutkintojen ja aikuisopiskelijan näkökulmasta. Koulutusohjelman laadinnassa käytin lähtökohtana sisustusalan perus- ja ammattitutkinnon perusteita. Työelämän tavoitteita selvitin haastattelemalla työelämän edustajia eri sisustusalan alueilta. Lisäksi tein lomakekyselyn ja teemahaastattelun opiskelijoille selvittääkseni heidän kokemuksiaan ja toiveitaan koskien sisustusalan koulutuksen sisältöä.
Lähtökohtana tutkinnoista suoriutumiseen on koulutussuunnitelman tekeminen tutkintojen perusteissa olevien ammattitaitovaatimusten mukaan huomioiden myös työelämän tarpeet. Opiskelijoiden mielenkiintoa koulutukseen lisää sisällöllisesti monipuolinen ja laadukas koulutus.
Opinnäytteessä selvitin aikuiskoulutusta koulutuksen, tutkintojen ja aikuisopiskelijan näkökulmasta. Koulutusohjelman laadinnassa käytin lähtökohtana sisustusalan perus- ja ammattitutkinnon perusteita. Työelämän tavoitteita selvitin haastattelemalla työelämän edustajia eri sisustusalan alueilta. Lisäksi tein lomakekyselyn ja teemahaastattelun opiskelijoille selvittääkseni heidän kokemuksiaan ja toiveitaan koskien sisustusalan koulutuksen sisältöä.
Lähtökohtana tutkinnoista suoriutumiseen on koulutussuunnitelman tekeminen tutkintojen perusteissa olevien ammattitaitovaatimusten mukaan huomioiden myös työelämän tarpeet. Opiskelijoiden mielenkiintoa koulutukseen lisää sisällöllisesti monipuolinen ja laadukas koulutus.