Unlimited Racing -moottori- ja musiikkifestivaalin kehittäminen osallistujapalautteeseen perustuen
Blom, Krista (2014)
Blom, Krista
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092314162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092314162
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esittää nuorelle Unlimited Racing -moottori- ja musiikkifestivaalille monipuolisia kehitysehdotuksia perustuen tapahtumakävijöille teetettyyn asiakastyytyväisyyskyselyyn. Työn toimeksiantajana toimi tapahtuman organisoija D1 Ultimate-GT.
Tapahtumatuotannon laajasta alasta tämä opinnäytetyö on rajattu käsittelemään asiakkaille näkyvissä olevia tapahtuman osa-alueita. Keskeisimpinä tavoitteina oli mitata ja pyrkiä parantamaan asiakastyytyväisyyttä, tunnistaa ja tavoitella kannattavia asiakassegmenttejä sekä kehittää keinoja pysyvän kilpailuedun saavuttamiseksi kilpailijoihin nähden.
Työ on toteutettu määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee tapahtuman käsitettä, sen vaikutuksia matkailuun sekä onnistuneen tapahtuman ominaisuuksia. Erityisesti keskitytään asiakassegmentointiin, tuotekehitykseen ja markkinointiin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena itse tapahtumassa Lappeenrannan lentokentällä 28.–29.6.2014. Tutkija oli itse paikalla jakamassa ja keräämässä lomakkeita sekä avustamassa niiden täytössä.
Tuloksista käy ilmi että suurimmat kehityksen kohteet olivat käytännön järjestelyt, markkinointi ja tiedottaminen sekä jotkin ohjelmasisällön laadulliset ominaisuudet. Kokonaisvaltainen tyytyväisyysprosentti oli tästä huolimatta suhteellisen hyvä ja tapahtumakävijät arvostivat erityisesti monipuolista ohjelmaa. Työn lopussa tutkimuksessa esiin tulleisiin epäkohtiin tarjotaan kehitysehdotuksia kyselytutkimuksen tuloksiin, työn teoreettiseen viitekehykseen sekä tutkijan omaan näkemykseen ja kokemukseen perustuen.
Tapahtumatuotannon laajasta alasta tämä opinnäytetyö on rajattu käsittelemään asiakkaille näkyvissä olevia tapahtuman osa-alueita. Keskeisimpinä tavoitteina oli mitata ja pyrkiä parantamaan asiakastyytyväisyyttä, tunnistaa ja tavoitella kannattavia asiakassegmenttejä sekä kehittää keinoja pysyvän kilpailuedun saavuttamiseksi kilpailijoihin nähden.
Työ on toteutettu määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee tapahtuman käsitettä, sen vaikutuksia matkailuun sekä onnistuneen tapahtuman ominaisuuksia. Erityisesti keskitytään asiakassegmentointiin, tuotekehitykseen ja markkinointiin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena itse tapahtumassa Lappeenrannan lentokentällä 28.–29.6.2014. Tutkija oli itse paikalla jakamassa ja keräämässä lomakkeita sekä avustamassa niiden täytössä.
Tuloksista käy ilmi että suurimmat kehityksen kohteet olivat käytännön järjestelyt, markkinointi ja tiedottaminen sekä jotkin ohjelmasisällön laadulliset ominaisuudet. Kokonaisvaltainen tyytyväisyysprosentti oli tästä huolimatta suhteellisen hyvä ja tapahtumakävijät arvostivat erityisesti monipuolista ohjelmaa. Työn lopussa tutkimuksessa esiin tulleisiin epäkohtiin tarjotaan kehitysehdotuksia kyselytutkimuksen tuloksiin, työn teoreettiseen viitekehykseen sekä tutkijan omaan näkemykseen ja kokemukseen perustuen.